Meer dan een dak boven het hoofd
Voor huisvesters vormt deze periode van stikstofproblematiek, hoge energieprijzen en tekort aan bouwmaterialen niet de meest ideale tijd. Toch lukt het Gr8 Hotels en Xior (studentenhuisvesting) om ook nu te blijven groeien. In hun gezamenlijke box vertellen ze over hun filosofie en de belangrijkste uitdagingen.
De inrichting van studentenunits is anders dan die van hotelkamers voor zakenlieden of toeristen. Toch heb je veel dezelfde dingen nodig. Elke kamer behoeft een bed, gordijnen en vloerbedekking, om maar wat voor de hand liggende dingen te noemen. ‘Ideaal als je bij de inkoop daarvan samen kunt optrekken met een andere sterke partij’, zegt Martien Heinrichs, een van de eigenaren van Gr8 Hotels. ‘Daarnaast kijken we met Xior ook samen naar andere leveranciers. Xior renoveert en verbouwt veel, wij doen dat ook. We dragen bij elkaar contacten aan.’
Het is geen toeval dat beide partijen elkaar in box 10 van het Rat Verleghstadion hebben gevonden. De directeuren van Gr8 en Xior kennen elkaar al langer, de zakelijke connectie is ook een vriendschappelijke geworden. De overeenkomsten tussen de ondernemingen zijn onmiskenbaar. Niet alleen staat goed gastheerschap hoog in het vaandel (alle locaties van Xior hebben bijvoorbeeld een huismeester), beide vertonen ook een flinke groei en proberen boven de standaard in hun segment te presteren.
Lastige tijd voor investeringen
Op die groei zit vanwege externe factoren soms een rem. ‘De stikstofproblemen en hoge grondstofprijzen maken een investeringsbeslissing soms moeilijker’, erkent Xior-directeur Dick Schotman. ‘Aan de ene kant is dat vervelend, al is het ook niet erg om even pas op de plaats te maken. Onze portefeuille gaat – toekomstige projecten meegerekend – richting de vier miljard, mede doordat we met Basecamp onlangs een grote partij hebben overgenomen. We zaten al in Nederland, België, Spanje en Portugal, daar zijn nu Polen, Duitsland, Zweden en Denemarken bijgekomen. Het lastige is dat er een groot tekort is aan goede studentenwoningen. Het gros van de telefoontjes die wij krijgen, bestaat uit de vraag of we nog ergens plek hebben. Vaak niet, onze bezetting is al rond de 99 procent.’
Gr8 Hotels ondervindt soortgelijke moeilijkheden, zegt operationeel manager Maarten Bakker. ‘In Heerde lopen we al vier jaar te tobben met een project. Door stikstof komt er maar geen schot in. Er is onduidelijkheid, normen bewegen dagelijks. Soms hebben we een lange adem nodig om iets van de grond te krijgen. Het is fijn dat gemeenten ons meestal steunen, dat zal voor de ontwikkeling van studentenkamers niet anders zijn. Ze zien het tekort, maar we zijn uiteindelijk afhankelijk van wat er binnen de regels kan.’
Duidelijk aanwezig in Breda
In Breda gaan Gr8 en Xior voortvarend. Op korte afstand van de plek waar ooit het eerste hotel verrees (Oosterhout), is de bouw van een nieuw hotel bij knooppunt Princeville in een vergevorderd stadium. Xior huisvest al vele honderden studenten in de stad: aan de Rat Verleghstraat, de Tramsingel en pal in het centrum in de Kraanstraat. Een box in het NAC-stadion is een logisch gevolg van deze ontwikkelingen, vinden de directeuren. Heinrichs: ‘Ons hoofdkantoor zit nog steeds in Oosterhout, bovendien is NAC de gezelligste club van Brabant. Doordat we goede vrienden zijn, vonden we dat Xior ook moest aansluiten toen we instapten.’
Omdat de oprichter van Xior in 2016 de van oorsprong Antwerpse tearoomketen Desiree overnam en deze op het punt staat de Nederlandse markt te betreden, kreeg Heinrichs er de dochteronderneming meteen bij als boxpartner. Het wordt het eerste buitenlandse avontuur. De Bredase supporter zal het gaan merken, belooft directeur Dominic de Backer alvast. ‘We komen zeker met de foodtruck naar Breda om Belgische wafels te verkopen. Bij sommige Belgische clubs, zoals Antwerp en tot vorig seizoen Anderlecht, doen we dat al veel langer. Dat werkt goed. Een wafel is een familieproduct, voetbal is een sport die je ook vaak met familie bezoekt. De wafel gaat met gezelligheid gepaard.’
Van elkaar leren
De box is ingericht als een bruin café. De donkere bar springt direct in het oog. De echtgenote en zus van Heinrichs hebben de ruimte ingericht, zij zijn ook verantwoordelijk voor het interieur in de vier reeds bestaande hotels van Gr8 (Breda wordt de vijfde). Gezelligheid staat hier centraal, er gaan voetbalavonden voorbij dat er met geen woord over zaken wordt gerept. Maar er zijn ook avonden dat het anders is, zegt Schotman. Want Xior en Gr8 kunnen veel van elkaar leren. ‘De hotelbusiness loopt voorop in efficiënt werken. Een van onze uitdagingen is het zorgen voor een snelle doorlooptijd. We hebben in Nederland 5500 units, dus we praten over grote getallen. Hotels zijn heel goed in het digitaal verwerken van check-ins en check-outs. Digitaal boeken is voor ons een speerpunt. Dat moet ook wel, we huisvesten veel internationale studenten. Iemand kan niet even vanuit China overkomen om een kamer te bezichtigen en vast te leggen.’ Andersom kan Gr8 leren van de wijze waarop Xior panden herontwikkelt. Zoals het Bonnefantengebouw in Maastricht, een van de paradepaardjes van het bedrijf. In het voormalige klooster wonen nu ruim 250 studenten. Bakker: ‘Wij bouwen soms een nieuw hotel, maar doen ook aan verbouw. Onze vestiging in Oosterhout is daar een voorbeeld van. Xior heeft daar veel ervaring mee.’
Samen bij NAC
De komende drie jaar hebben Xior, Desiree en Gr8 zich samen aan NAC verbonden. ‘En als we het naar onze zin hebben, doen we er straks gewoon nog drie jaar bij’, loopt Heinrichs al enigszins op de zaken vooruit. De voortekenen zijn goed, achter de karakteristieke bar worden de glazen nog maar eens volgeschonken. Moeilijke tijden? Ach, alles is relatief. De Backer: ‘Deze periode kan leiden tot belangrijke strategische keuzes.’ En om op zijn Vlaams af te sluiten: ‘Maar allez, we doen het en het komt altijd goed.’
auteur: Orkun Akinci
fotografie: Ron Magielse
Lees verder in het nieuwe NAC Zaken magazine.