‘Ik wil af van het shady imago van de erotische branche’

Myrthe Koppelaar is een bekend gezicht bij NAC. ‘De meeste mensen weten dat ik designer ben en dat ik het NAC-shirt heb ontworpen. Minder bekend is dat ik de erotische branche heb gekozen als nieuw werkterrein.’ Myrthe wil deze branche uit de taboesfeer halen. Mooier maken. Ze weet: daarmee stapt ze buiten de kaders.

07 november 2023

Rond erotiek en seks hangt nog altijd een zweem van gêne. Myrthe merkt dat zelf ook. Vorig jaar zat ze met andere NAC-ondernemers om tafel. Clubman Hans van den Dungen (mei jl. plotseling overleden, red.) was daarbij. ‘Hij gaf mij heel lief een voorzetje, omdat hij steunde wat ik deed: “Myrthe, vertel eens waar jij mee bezig bent.” Dat duwtje had ik nodig, want ook ik heb last van schaamte. Ik heb een grote interesse in erotiek en alles wat ermee te maken heeft. Ik luister graag naar verhalen van anderen, hun wensen en fetisjen. Maar ik weet ook hoe de samenleving kan reageren en heb me lang afgevraagd: kan ik zo’n persoonlijke interesse zakelijk toepassen?’

Niet verleidelijk

‘Ik geef lezingen over persoonlijke taboes, die zakelijk belemmerend kunnen zijn. Een stucadoorsbedrijf wil bijvoorbeeld geen kantoorpand stucen waar erotische toys worden verkocht. Een project van mij is vertraagd omdat betaalservice Mollie erotische ondernemingen niet wil bedienen. Erotiek heeft onterecht een shady imago. Waarom zijn verleidelijke bedrijven vaak niet verleidelijk? Met mijn design en met mijn lezingen wil ik iets aan de maatschappelijke norm doen.’

Het mag

‘Om dit te doorbreken moeten we kwetsbaar durven zijn. Dat is kracht. Buiten de bubbel stappen waar je inzit met alle geldende normen en verwachtingen. Wie daarvan afwijkt, is kwetsbaar. Als we niet durven los te breken van een geldende norm, misgunnen we onszelf wat we het liefste willen. De dingen waar ik goed in ben – vorm, esthetiek, dingen helder maken en platslaan – zet ik in voor waar ik in geloof. Ik bied een andere blik. Brutaler, maar altijd ethisch in orde. Ik geef mensen hiermee een zetje: het mág. Je mág het voelen en ervaren. Je mág een andere smaak of voorkeur hebben. Dat is waar ik voor sta.’

Naast fris en brutaal (brand) design kun je bij Myrthe ook terecht voor een zakelijke lezing over taboes en vrijheid.

auteur: Joke Ligterink fotografie: René Schotanus

Lees verder in NAC Zaken magazine

Gekoppelde bedrijven (1)
Myrthe Koppelaar

Myrthe Koppelaar

Als designer en brand-manager geef ik waardevolle merken een duidelijke nieuwe koers door mijn br...

Meer nieuws

Echte kaaskoppen

Kaasmakerij Özgazi in Etten-Leur is de modernste wittekaasfabriek ter wereld. De broers Adem (37) en Numan (33) Aktürk zijn de tweede generatie directie ...

17 januari 2024

Balletje Trap

Sinds dit seizoen is MHC Mobility als sponsor verbonden aan NAC. Een bewuste keus van de leasemaatschappij, die vestigingen heeft in Groningen, Eindhoven, Ro...

5 december 2023

NAC Breda verwelkomt drie nieuwe sponsoren bij aanvang tweede seizoenshelft!

Zoals in het vorige bericht al te lezen heeft team Commercie van NAC Breda niet stilgezeten! Vanaf de start van de tweede seizoenshelft mogen wij drie nieuwe...

9 januari 2023