
Het begon allemaal met een pannenkoekenhuis. ‘Vanaf nul hebben mijn man Martin en ik het opgebouwd, tot één groot speelparadijs in sprookjessfeer.’
11 juli 2025Voor respectievelijk werk en studie streken Marc te Riele en Frank Haafs kort voor de millenniumwisseling neer in Breda. Ze kwamen een paar deuren bij elkaar vandaan te wonen en vonden elkaar in het ondernemerschap. De stad en haar voetbalclub veroverden hun hart, het lidmaatschap van de NAC businessclub is een logisch gevolg.
10 december 2020Het interieur op het kantoor van Qvita laat geen misverstand bestaan. Ook wanneer je niet naar buiten kijkt, weet je direct in welke stad je bent. Enorme wandfoto’s van de Haven en kasteel Bouvigne verraden een serieuze liefde voor Breda. En dat terwijl directeuren Marc te Riele en Frank Haafs hier helemaal niet getogen, laat staan geboren, zijn. Hun wieg stond in het oosten van het land. Als jonge twintigers hier neergestreken, was er geen weg meer terug. Hier voelen ze zich thuis.
Dat geldt voor de stad, maar zeker ook voor het stadion. Het eerste bijbaantje van Frank in Breda was nota bene in de Cordial. “Fantastisch. Je hoort er totaal geen stadiongeluiden, totdat je dat dunne deurtje naar buiten openzet. Dan weet je niet wat er gebeurt.” Al snel was hij met Marc op de tribune te vinden. Eerst de B-Side, tegenwoordig op F5. En sinds kort hangen borden van hun mobiele alarmeringsdienst Wuzzi Alert zowel aan de binnen- als de buitenkant van het stadion.
Een Tukker en een Gelderlander in de NAC Businessclub, past dat? Zeker weten. “We zijn een trots Bredaas bedrijf”, zegt Marc. “Doordat we ons op de consumentenmarkt richten, zullen we business to business misschien wat minder zaken doen. Maar we vinden het leuk om lokale ondernemers te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. En omdat we de club zo’n warm hart toedragen, willen we er gewoon bijhoren.”
Marc en Frank startten hun bedrijf in 2011. Dat gebeurde vanuit een subsidie van de provincie Noord-Brabant, bedoeld voor innovaties die oplossingen bieden voor problemen van de toekomst. Frank: “Wuzzi Alert zorgt ervoor dat mensen langer en veilig in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Het is een mobiele SOS-knop met ingebouwde microfoon en GPS-tracker. Drukt de bezitter erop, dan wordt hij direct doorverbonden met de ingestelde contactpersoon. Ze kunnen met elkaar praten, maar de gealarmeerde hoort ook meteen waar de hulpbehoevende zich bevindt. Wuzzi Alert wordt veel gebruikt door mensen die op zoek zijn naar een veilig gevoel. Maar bijvoorbeeld ook door dementerenden, gehandicapten, kinderen en professionals die ’s nachts alleen op pad gaan.”
Marc: “Wij verlenen onze dienst in meerdere EU-landen. Zakelijk gezien is er geen specifieke verbintenis met deze regio. Maar een club met een meer landelijke uitstraling is niets voor ons. Wij houden van NAC.”
Auteur: Orkun Akinci Fotografie: Justin Miles
Dit artikel verscheen eerder in NAC Zaken Magazine 23.