Scoren op het veld én in de klas
Van hockey tot racen en van tennissen tot keepen bij NAC. Op alle elf Winford-scholen zijn leerlingen te vinden die hun topsportcarrière combineren met het particuliere voortgezet of basisonderwijs van Winford. Zes vragen aan Jos van Peperstraten, directeur van Winford Breda, over waarom dit zo'n succesformule is.
Wat maakt het particuliere onderwijs van Winford zo goed te combineren met een topsportcarrière?
Het draait allemaal om maatwerk. Topsporters hebben een onvoorspelbaar schema, met wedstrijden en trainingsperiodes die vaak niet overeenkomen met reguliere schooluren. Bij Winford kunnen we de lesstof van tevoren behandelen, op afstand ondersteunen, of achteraf helpen weer in te lopen.
Hoe verschilt dit van het reguliere onderwijs?
In het reguliere onderwijs is het vaak lastig om deze flexibiliteit te bieden. De klassen zijn groter, je moet met de massa mee. Bij Winford hebben we kleinere klassen, waardoor we gemakkelijker het rooster kunnen aanpassen en speciale afspraken kunnen maken.
Discipline lijkt een grote rol te spelen in het succes van topsporters. Zie je dat terugkomen op school?
Absoluut, we zien dezelfde discipline hier op school. Topsporters begrijpen het belang van hard werken en toewijding, en die eigenschappen vertalen zich vaak naar succes in zowel hun sport als hun studie.
Financiën kunnen een uitdaging vormen voor topsporters die particulier onderwijs willen volgen. Hoe gaan jullie hiermee om?
Het is waar dat particulier onderwijs zelf bekostigd moet worden, maar we hebben gemerkt dat sponsoring in de sportwereld vaak voorkomt. Sommige leerlingen worden gesponsord tijdens hun sportcarrière, waardoor een deel van hun opleiding ook wordt gedekt.
Hoe belangrijk is het behalen van een diploma voor jonge topsporters?
Het behalen van een diploma is van groot belang. Na hun sportcarrière volgt vaak een tweede carrière, en dan is het essentieel dat ze een opleiding op het juiste niveau hebben afgerond. We zien vaak dat topsporters die regulier onderwijs volgen, een niveau lager gaan zitten omdat het zo moeilijk te combineren is. Dat is zonde.
Heb je een specifiek voorbeeld van een succesverhaal van een topsporter op Winford?
We hadden een leerling die ook op de tennisacademie in Frankrijk studeerde en grote internationale toernooien speelde. Helaas raakte hij geblesseerd, maar hij was ontzettend blij dat hij ondanks de tegenslag toch zijn diploma bij ons had behaald.
Lees verder in NAC Zaken magazine
Dit is een advertorial. Jouw organisatie ook op nac-zaken.nl, in NAC Zaken magazine of allebei? Neem contact op met Frank Stroot op frank@trichis.nl.
auteur: Lisanne de Munck fotografie: René Schotanus