Rondetafelgesprek: ‘Wij hebben het mooiste vak dat er bestaat’

Terugkijken op de coronajaren doen ze liever zo kort mogelijk. En aan treuren of bij de pakken neerzitten doen ze al helemaal niet. Daarvoor is het vak te mooi en hebben ze juist in de afgelopen jaren gemerkt hoe groot de veerkracht is. Van henzelf, maar ook van hun mensen. Deze drie Bredase horecaondernemers zouden de hele dag kunnen blijven praten over hun branche. ‘Zet dat er maar bij: horeca is het mooiste vak dat er bestaat.’

19 augustus 2022

De drie ondernemers die elkaar voor het rondetafelgesprek ontmoeten in de stijlvolle Wohrmann’s Bar van Van der Valk Hotel Breda, bedienen elk een ander horecasegment in Breda. Ben Sprenkels is eigenaar van vier zaken rond de Haagsemarkt in Princenhage: Gasterij Don Qui-John, Eet- & Bierlokaal De Aogse Markt, Herberg Het Roode Hert en De Friettent. Ben Wohrmann is eigenaar van viersterrenhotel Van der Valk Hotel Breda in het Rithmeesterpark. Voor hem is dit gesprek een thuiswedstrijd; de bar in zijn hotel is naar zijn familie vernoemd. Roland Munsters, ten slotte, is directeur van Ingenhousz Breda, dat in een voormalig klooster en schoolgebouw niet alleen een restaurant heeft, maar ook een hotel en verschillende zalen voor vergaderingen en evenementen.

Tijdelijk in de bouw

De afgelopen twee jaren met lockdowns, afgewisseld met periodes waarin er vaak wel iets kon maar toch ook weer veel niet – onder die tijd zetten de heren graag een streep. Wohrmann: ‘Wat we aan voorraad hebben moeten weggooien…’ Sprenkels: ‘En die compensatie dekt wel wat kosten, maar de rek is eruit nu.’ Liever kijken ze naar wat die tijd hen heeft opgeleverd. Saamhorigheid en meer verbondenheid in het team, noemen ze alle drie als belangrijkste winst. Medewerkers voerden allerlei extra werkzaamheden uit: schoonmaken, opruimen, opknappen. Wohrmann ging daarin met zijn team het verst. Hij besteedde de tijd die door de lockdowns vrijkwam, aan een grootschalige verbouwing van zijn hotel. De plannen en vergunningen lagen al langer klaar, maar er was nooit een goed moment voor. De bar, de entree, alle tachtig kamers kregen een nieuw uiterlijk. De uitvoering was in handen van bouwbedrijf Van Wijnen, maar ook Wohrmanns personeel ‘werkte tijdelijk in de bouw’, zoals hij het zelf zegt. Inclusief de keuken en de bediening. Dat gaf het team een enorme boost. Wohrmann kon zijn mensen houden, zijn mensen hielden werk, en samen maakten ze hun hotel weer viersterrenwaardig.

Positieve recensies

Munsters is ook blij dat hij zijn mensen tijdens en na de lockdown kon behouden: ‘Ik begon met nulurencontracten, want als startend ondernemer kon ik geen grote risico’s nemen. Daar was begrip voor. En die mensen zijn vrijwel allemaal gebleven.’ Dat zijn restaurant onlangs een vermelding in de Gault&Millau kreeg, beschouwt Munsters als een welkome beloning voor het hele team. Ook het hoge cijfer dat zijn restaurant kreeg in de krantenrubriek Over de tong, hielp. ‘Zodra we weer open konden, liep het daardoor meteen storm met reserveringen.’

Afgeladen vol

Sprenkels merkt ook dat de saamhorigheid in coronatijd is versterkt. Zijn team is top, maar nieuwe mensen erbij vinden kost hem moeite. ‘Alleen al de afgelopen weken heb ik 25 nieuwe personeelsleden aangenomen. Veel jongelui, uit de dorpen rondom Breda. Ik ken hun ouders vaak dus ik weet uit welk nest ze komen. Maar ik moet ze echt alle kennis over ons vak bijbrengen. Ze hebben geen benul van wat er op de bordjes ligt die ze uitserveren. Wij moeten echt stevig aan de bak om hen klaar te stomen voor de zomer.’ Dat het dan druk zal worden, weet Sprenkels zeker: ‘Wij zitten afgeladen vol, elke dag.’

Werken aan oplossing

Mensen hebben op dit moment veel zin in uitgaan, merkt ook Munsters. ‘Begin april organiseerden wij een verlaat kerstdiner. Dat werd een groot succes. En het weer werkte mooi mee: het werd bijna een witte kerst!’ Nu alles weer mag, komen mensen de gemiste gezelligheid inhalen in de horeca. Sprenkels: ‘We zitten in een positieve spiraal, en we blijven uitgaan van onze eigen kracht.’ Het zakenleven trekt ook weer aan, er komen nieuwe hotels bij. Maar er komen ook nieuwe uitdagingen waar de hele branche last van zal hebben. Vanaf volgend jaar mogen er bijvoorbeeld tijdens evenementen geen plastic bekertjes meer worden gebruikt. Sprenkels: ‘Dat betekent dat we nieuwe investeringen moeten doen. Dat komt er dan weer effe bij.’ Munsters: ‘Wordt het iets met statiegeld?’ Sprenkels: ‘Misschien. Met onze Bredase collega’s werken we op dit moment aan een oplossing.’

Samen hard werken

Gegarandeerd zullen er restaurants failliet gaan de komende tijd. Munsters: ‘Vooral de kleinere ondernemers zitten er met hun hele hebben en houden in. Uitgestelde belastingen, tegenslagen, het houdt een keer op.’ Wohrmann voorspelt een economische crisis: ‘De energiekosten gaan maal drie, inkoop van vlees en vis gaat over de kop. Daar maken we ons zorgen over, want waar stopt het?’ Ook voor klanten wordt het lastiger, vult Sprenkels aan: ‘Mensen merken elke dag dat ze minder centen hebben.’ Hoe de horeca zich daarop voorbereidt? Sprenkels: ‘Dat is moeilijk. We hebben in elk geval alle menukaarten gehercalculeerd. Maar leveranciers gaan met dagprijzen rekenen. Daar kun je niet tegenaan calculeren.’ En toch wordt de horeca ook geromantiseerd. Volgens Sprenkels is er een wachtlijst van mensen die in Breda of omgeving een zaak willen starten. ‘Het is een fantastisch vak, waar je samen hard werkt om het gasten naar de zin te maken.’

Netwerken werkt

Saamhorigheid zoeken de horecamannen ook via hun NAC Sponsorschap. Munsters: ‘Ik kom uit Den Bosch, dus NAC maakt deel uit van mijn Bredase integratiecursus. Ik leer er mensen kennen. En van het een komt het ander.’ Sprenkels en Wohrmann knikken instemmend. Zo werkt dat met netwerken. Ingenhousz heeft zo af en toe de hele businessclub van NAC over de vloer. Nieuwe directeuren en spelers logeren geregeld in Van der Valk Hotel Breda. Wohrmann: ‘We hebben er heel wat zien komen en gaan.’

Avondje NAC

Het gesprek komt tot een einde maar deze heren zouden nog uren door kunnen praten. Wohrmann laat trots de rosé en het bier zien die hij onder eigen naam heeft laten bottelen. Ook een resultaat van de afgelopen twee coronajaren, waar er tijd was om nieuwe wegen in te slaan. Het biertje smaakt. Sprenkels is ook blij met het gesprek: ‘Over ons vak raken we nooit uitgepraat. Het is altijd interessant om te horen hoe anderen het doen.’ Hij heeft het zo druk met overal bijspringen, dat zelfs een ‘Avondje NAC’ er nog niet van is gekomen de afgelopen maanden. Munsters wijst hem erop dat de seizoensafsluiting van de businessclub dit jaar bij Ingenhousz is. ‘Dan kom jij toch ook? 5 juli. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt zonder coronabeperkingen, maar het belooft heel gezellig te worden.’ Sprenkels en Wohrmann nemen zich beiden voor om daarnaartoe te gaan: ‘We zien elkaar dan!’

Auteur: Joke Ligterink
Fotografie: René Schotanus

Lees verder in het nieuwe NAC Zaken magazine

Gekoppelde bedrijven (1)
Gasterij Don Qui-John

Don Qui-John is een Gasterij met de gezelligheid van een eetcafé en de culinaire kwaliteit van een restaurant. Vol trots presenteren wij hier wat we allemaal kunnen. Naast lunch of diner hebben we nog veel meer te bieden. U kunt bij ons terecht voor een verassende, gezellige en smaakvolle High Tea of High Wine.

Gasterij Don Qui-John
Meer nieuws
schermafbeelding2025-06-26om10.01.14.png
De ondernemerstip van Pim SchaerLaeckens

In deze rubriek delen sponsoren of businessclubleden hun ultieme zakelijke tip of inzicht dat ze kregen tijdens het ondernemen.

18 juli 2025
De ondernemerstip van Pim SchaerLaeckens
schermafbeelding2025-06-26om09.55.46.png
Vrouwen van NAC: Nathalie van der Zee

Het begon allemaal met een pannenkoekenhuis. ‘Vanaf nul hebben mijn man Martin en ik het opgebouwd, tot één groot speelparadijs in sprookjessfeer.’

11 juli 2025
Vrouwen van NAC: Nathalie van der Zee