Out of the box: creative director Justin Miles

In Out of the box spreken we NAC-sponsoren die buiten de kaders denken en opvallen met hun sprankelende businessideeën. Deze keer: Justin Miles, die samen met Bjørn Ladeur 9|CA (Nine Creative Agency) runt. Dit Bredase bureau staat bekend om zijn campagnes die soms een beetje schuren, maar altijd spraakmakend zijn.

05 augustus 2022

Midden jaren ’90 volgden Justin en Bjørn de opleiding fotografie aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Al snel werd duidelijk dat de mannen niet in een hokje te plaatsen zijn. Justin: ‘We studeerden fotografie maar volgden tegelijk lessen van de opleiding grafische vormgeving. Want beeld en graphics kun je niet los van elkaar zien, wij vinden dat deze elkaar complementeren. Het schoolbestuur dacht daar heel anders over. Gestoord als je er nu over nadenkt, maar dit waren de nineties. Er werd nauwelijks met computers gewerkt. Op school waren er maar een handvol aanwezig, laat staan dat iemand er zelf een had. De kunstacademie wilde dat we op de traditionele manier de lessen volgden en gaf ons de keuze: alleen fotografie studeren of stoppen. We stopten.’

Op zoek naar het randje

Justin en Bjørn maakten een portfolio en stuurden dit naar alle creatieve bureaus in Amsterdam. Het boekje kwam in de handen van precies de juiste persoon: de creatief directeur van 180. Nu een van meest gerenommeerde reclamebureaus van Nederland en bekend van campagnes voor Adidas en MTV, toen net startend. ‘We konden meteen beginnen.’ De twee richtten 9|CA op en als creatief team werkten ze voor verschillende grote bureaus, waaronder KesselsKramer, het bureau die campagnes voor Nike maakt. Inmiddels hebben ze een groot klantenbestand opgebouwd en zetten ze merken (opnieuw) in de markt met een opvallende stijl en campagnes. En die mogen best een beetje schuren. ‘We houden ervan het randje op te zoeken. Een campagne mag reacties uitlokken. Anders is het gewoon behang. Wij vinden: outside your comfort zone is where the magic happens.

Speel niet op safe

‘Bij het eerste gesprek met een nieuwe klant zeggen we altijd: “Let op, we gaan jullie grenzen opzoeken. We kunnen altijd een stapje terug doen.” Als we een campagne presenteren ontstaan er weleens discussies. Die gaan voornamelijk over of de klant het aandurft om zo naar buiten te treden. “Wat gaan ze van ons denken?”, vragen klanten zich weleens hardop af. Mijn verweer is: “Zolang je op safe speelt, blijf je altijd middelmatig”.’

Auteur: Lisanne de Munck
Fotografie: Jamie Lee van de Parel


Lees verder in het nieuwe NAC Zaken magazine

 

Meer nieuws

Professionals die van verbouwen weten

Een winkel of kantoor zo verbouwen dat het resultaat precies de goede merkidentiteit uitstraalt, en dat werknemers en klanten zich er prettig voelen. DAT Afb...

2 oktober 2023

Zitten is het nieuwe juichen

Deze zomer zijn op de tweede ring van de hoofdtribune nieuwe stoelen geplaatst. De bestaande kunststof klapstoelen hebben plaatsgemaakt voor luxe, kunstleder...

30 november 2023

NAC verwelkomt Burgers Verhuur als nieuwe sponsor

Burgers Verhuur stapt in als nieuwe sponsor bij NAC Breda! Melvin van Roon en Eric Matijsen gaven elkaar op de middenstip van het Rat Verlegh Stadion een bok...

5 januari 2022