Dit is het nut van NAC
Elke ondernemer weet dat nieuwe business uit verschillende hoeken kan komen. Dat positieve ontwikkelingen vaak te danken zijn aan de businessclubs van NAC, bewijzen deze drie sponsorverhalen. Winford Breda biedt particulier onderwijs in Breda: groep 7 en 8 van het primair onderwijs, vmbo (k/g), mavo (vmbo-t), havo en vwo. Sinds dit jaar is daar particulier beroepsonderwijs (mbo-4) bij gekomen. De start is succesvol, mede dankzij de connecties bij NAC. Directeur Jos van Peperstraten: ‘We merken dat kinderen uit ondernemersgezinnen bij ons perfect op hun plek zijn.’

Sinds september 2023 volgt een kleine groep jongens de mbo-4-op- leiding International Business and Entrepreneurship aan de Winford Academy. De basis van deze opleiding is gelijk aan de mbo-4-opleiding Junior Accountmanager, waar de studenten na een jaar alsnog voor kunnen kiezen. Jos: ‘Op termijn komen er nog meer mbo-op- leidingen bij, maar de focus ligt nu op deze opleiding. Met de vijf jongens in deze eerste klas kunnen we de opleiding gaandeweg op de rails zetten. En we willen hen natuurlijk goed begeleiden. Het loopt prima; het zijn leuke gasten die lekker werken. Ze maken grote sprongen, dat is heel leuk om te zien.’
Ondernemersnest
Winford Breda bereidt leerlingen en studenten voor op de arbeidsmarkt. ‘We kijken naar wat je als jongere nodig hebt om daar succesvol te zijn.’ Veel leerlingen komen uit Breda en omgeving, maar er zijn er ook die uit Den Bosch, Rotterdam en zelfs Zeeland komen. Wat hen en hun ouders trekt is het kleinschalige, persoonlijke onderwijs. ‘Wat opvalt aan de jongens die nu aan de nieuwe mbo-opleiding zijn begonnen, is dat ze allemaal uit een ondernemersnest komen. Ze hebben dat ondernemende stuk voor stuk in zich. Niet te beroerd om hun schouders eronder te zetten, en oog voor handel.’
Leerwerkplek
De banden met NAC zijn sterk: Winford Breda is sponsor van NAC. Henk van Koeveringe heeft, samen met zijn vrouw Ineke, het initiatief genomen om Winford Breda te beginnen en was tot vorig jaar eigenaar. Dankzij die banden is Gijs Nouwens op een leerwerkplek bij NAC terechtgekomen. Jos: ‘Gijs had daar wel oren naar, maar moest er ook goed over nadenken. Hij realiseerde zich dat hij voorlopig niet met zijn maten naar wedstrijden kan, omdat hij dan moet werken. Daar baalt hij van. Mooi, toch? Uiteindelijk heeft hij toch ja gezegd.’ De andere studenten gaan drie dagen per week naar andere leerwerk- plekken, ook van NAC-sponsoren, in de autobranche, bij een dakdekkersbedrijf en een bedrijf in voedingsmiddelen. Bij het regelen van de leerwerkplekken komt het netwerk van NAC goed van pas. ‘Daar vind je natuurlijk veel ondernemers, en bij hen kunnen onze studenten het vak het beste leren. We willen dat de studenten minimaal een jaar op dezelfde leerwerkplek zit. Ze doen daar een bpv - beroepspraktijkvorming. Ze leren in de praktijk en voeren opdrachten uit. Twee dagen per week komen ze naar school, waar we hen ondersteunen met de theorie en met het verwerken van wat ze geleerd hebben.’
Aanleg
‘We zijn altijd op zoek naar goede leerwerkbedrijven. Wat ook kan: dat een bedrijf iemand in dienst heeft die nog niet de juiste opleiding heeft maar wel de aanleg lijkt te hebben. Ga dan met ons in gesprek over het meefinancieren van de opleiding van zo’n jongen of meisje. Dat gebeurt al bij andere particuliere opleidingen. En het kan bij ons dus ook.’
Maakt niet uit wat je hebt, maar wie je kent
Gijs Nouwens (17) is student Junior Account Manager aan de Winford Academy Breda en volgt een bpv-traject bij NAC. Gedurende twee jaar werkt hij daar op maandag, dinsdag en vrijdag op de commerciële afdeling. Als hij klaar is met zijn opleiding, wil hij ‘in de pandjes’ met een eigen bedrijf. ‘Ik zit met vijf gasten in een klas, dus er is veel individuele aandacht. Dat is fijn, maar heeft ook een andere kant. Het valt meteen op als je zit te kletsen en niet oplet.’ Bij NAC voert Gijs vaak gesprekken met sponsoren. ‘Connecties leggen is belangrijk, en het gaat me makkelijk af. Mijn vader zegt altijd: Maakt niet uit wat je hebt, maar wie je kent.’
DANKZIJ NAC... WETEN BEDRIJVEN ONS MATERIEEL TE VINDEN
Volgens Jeroen Poppelaars en Jordy Mussers, respectievelijk commercieel en operationeel directeur bij Bresam Heftrucks in Etten-Leur, is NAC sponsoren al bijna 20 jaar een vanzelfsprekendheid voor het bedrijf. ‘We hebben veel aan NAC te danken en daarom zullen we de club altijd blijven steunen,’ zegt Jordy. Jeroen: ‘NAC is ideaal voor versterking van onze zakelijke relaties, exposure binnen het netwerk en de mogelijkheid om klanten te ontvangen in de Kingsman’s lounge.’
‘De NAC Businessclub is een groot netwerk waar je veel collega-ondernemers kunt ontmoeten,’ gaat Jeroen verder. ‘Tijdens de business- clubactiviteiten en wedstrijden leer je elkaar beter kennen, deel je ervaringen en uiteindelijk doe je ook zaken met elkaar.’ Bresam Heftrucks verkoopt en verhuurt intern transportmaterieel: een veegmachine, een schaarhoogwerker, reachtrucks en heftrucks maken deel uit van het aanbod; de huurvloot telt inmiddels 900 stuks. Jordy: ‘Huren kan voor een dag, maar ook voor een looptijd van 60 maanden. We merken dat bedrijven het waarderen dat wij hen ontzorgen en dat zij zelf geen investeringen hoeven te doen in machines.’
Platform
Bij NAC zit Bresam Heftrucks in de Kingsman’s Lounge. ‘Alleen dat al is een aangename belevenis,’ zegt Jordy. ‘We krijgen er drankjes en hapjes aangeboden, en na de wedstrijd uiteraard bitterballen. Onze klanten worden er echt in de watten gelegd.’ Maar er is meer. Jeroen: ‘Tijdens een thema-avond zijn er live optredens van studentes of hebben we een dj. We proberen studenten vanuit hun opleiding hiermee een platform te bieden.’ Dit heeft er al toe geleid dat zij ook al elders opdrachten hebben gekregen. ‘En natuurlijk groeit ook de saamhorigheid met de andere bedrijven in de lounge,’ aldus Jordy.
Dug-out
De banden met NAC hebben er ook voor gezorgd dat Bresam dit seizoen samen met dochteronderneming Quick Rentals BV nieuwe stoelen voor de dug-outs heeft geleverd. ‘Wij krijgen hierop leuke reacties en zijn zelf ook trots om het eindresultaat. De nieuwe stoelen zorgen voor de uitstraling die NAC verdient. De ledboarding tijdens de wedstrijd maakt het compleet. Dat valt ook veel mensen op. En het past bij ons dat we graag bijdragen aan een goede uitstraling van NAC; we zijn en blijven NAC-supporter.’
Auteur: Joke Ligterink Fotografie: René Schotanus
Lees veder in NAC Zaken magazine