NAC Maatschappelijk: meer dan voetbal

Onze club bruist van de energie. Met deze energie zorgen we samen voor geweldig voetbal, maar we gebruiken het ook om onze samenleving mooier, fitter en socialer te maken. Drie projecten van NAC Maatschappelijk laten zien hoe ze dat voor elkaar krijgen.

02 september 2022

LEEFSTIJLPROGRAMMA NAC TELT: ‘SAMEN KOMEN ZE IN BEWEGING’

Vorig jaar startte de pilot van het leefstijlprogramma NAC Telt, waarin supporters werken aan hun gezondheid op de mooiste plek van Breda: het Rat Verlegh Stadion. Het blijkt een gouden formule. Afgelopen maart startte het tweede traject. Tim van den Hooff, sportfysiotherapeut bij Monné Zorg & Beweging, vertelt waarom supporters warmlopen voor dit unieke programma.

NAC Telt is een programma van twaalf weken waarin het belang van een gezonde leefstijl voorop staat. NAC Maatschappelijk zette samen met Monné Zorg & Beweging dit programma voor supporters op. De aftrap is een meetmoment. ‘We kijken naar hoe je er fysiek voor staat, maar ook naar je mentale gezondheid.’ Dan begint het echte werk. ‘Twee keer per week trainen op het veld in het Rat Verlegh Stadion, onder begeleiding van onze trainers. De deelnemers krijgen workshops aangeboden over voeding, bewegen, onthaasten en ontwikkelen. In een WhatsApp-groep worden ze extra gemotiveerd. We organiseren challenges in een app, zoals: hoeveel push-ups kun je in twee minuten doen? Maar ook: pak vijf minuten van je dag om helemaal niets te doen, of ga naar buiten en maak een mooie natuurfoto.’

Fysiek en mentaal sterker

NAC Telt is niet alleen gericht op voeding en beweging, maar ook juist op onthaasten en het veranderen van je gedrag. Aan het einde van de rit krijgen de deelnemers een effectmeting. ‘We meten de kwantitatieve dingen, dus de harde cijfers, maar we gaan ook met ze in gesprek: “Wat heb je eruit gehaald?” en “Hoe kun je in kleine stapjes vooruitgang blijven boeken?” De resultaten spreken voor zich. In twaalf weken tijd zijn de deelnemers samen 56 kilo afgevallen. ‘Maar wat ik het mooiste vind, is dat iedereen zich ook mentaal sterker voelde.’

Deelnemers met dezelfde passie

Aan de pilot vorig jaar deden 14 deelnemers mee, dit jaar staat de teller op 22. ‘We houden het aantal bewust klein, omdat we kwaliteit willen blijven aanbieden. Toen de inschrijving van het tweede traject opende, zaten we meteen vol.’ Supporters die sporten in het stadion, ligt daar de kracht van dit programma? ‘Ja, absoluut. Dit soort programma’s werken goed als de deelnemers een raakvlak hebben. Het is ook bijzonder: op een plek waar je normaal nooit mag komen, mag je nu opeens sporten. De deelnemers verschijnen consequent bij de trainingen en ondersteunen elkaar. De saamhorigheid in de groep is geweldig. Er doen mensen in een rolstoel mee, deelnemers met over- gewicht, maar ook politieagenten die al erg fit zijn. Samen komen ze in beweging.’

Blijvende veranderingen

Na het afronden van NAC Telt hoeven de supporters niet in een zwart gat te vallen. ‘Tot drie maanden na het programma kunnen de deelnemers de app blijven gebruiken en ook de WhatsApp-groep blijft bestaan. We maken de supporters bewust van het beweegaanbod in hun buurt, van wandelclubjes tot personal training. Zes weken na het programma bellen we iedereen op om te vragen hoe het gaat. Ik merk zeker veranderingen. Ik lees regelmatig berichtjes in de WhatsAppgroep dat ze aan het wandelen zijn, iets wat ze eerst nooit deden. Of iemand vertelt dat hij bepaalde medicatie niet meer hoeft te nemen. Dat is natuurlijk fantastisch. Uiteindelijk doen ze het zelf, maar het is mooi het opzetje te kunnen geven.’

PLAYING FOR SUCCESS BREDA: ‘DE KINDEREN, DAAR GAAT HET OM’

Softwarebedrijf WhiteVision (30 medewerkers in Breda, 7 in Roemenië.) biedt oplossingen voor de afhandeling van inkomende facturen. Sinds 2017 is het bedrijf partner van Playing for Success Breda.

Directeur Frank de Wit legt graag uit waarom dit partnerschap goed past bij zijn bedrijf: ‘Het gaat ons goed. Ik prijs me gelukkig dat ik in een stabiel gezin ben opgegroeid. Die mazzel heeft niet iedereen. Sommige kinderen maken moeilijke tijden door, bevinden zich in een netelige situatie en presteren om sociaal-emotionele redenen niet zoals van ze verwacht wordt. Toen ik hoorde van Playing for Success Breda, raakte me dat meteen. Daar wilde ik graag aan bijdragen.’

Leerlingen uit groep 7 en 8 van het (speciaal) basisonderwijs, de brugklas, jaar 2 van het voortgezet (speciaal) onderwijs en jongeren van het mbo die het lastig hebben, kunnen bij NAC “op adem komen”, zoals Frank de Wit het beschrijft. In plaats van naar school komen ze tien tot twaalf weken lang elke dag naar hun eigen plek in het Rat Verlegh Stadion, in de speciaal ingerichte NACademy. Daar, een verdieping boven het speelveld, is tegenover de hoofdtribune voor hen een bijzondere ruimte ingericht, een compleet mini-voetbalbedrijf. Met een kleedkamer, een speelveld, een uitvak en een persruimte. Binnen de motiverende en uitdagende context van dat voetbalbedrijf leren ze zaken die ze anders in de schoolbanken leren. Een voorbeeld? In plaats van een abstracte oppervlakteberekening maken in een schriftje, lopen de leerlingen rond het voetbalveld, met meetlat en notitieblok. Zo leer je ook rekenen. Door de opdrachten, gecombineerd met het stadion als locatie, de sport en de ambiance van de professionele voetbalwereld, ontdekken kinderen dat leren leuk en zinvol kan zijn. Hun schoolprestaties nemen toe en ze hervinden hun motivatie en zelfvertrouwen. Docenten van de deelnemende onderwijsniveaus verzorgen de (na)schoolse programma’s, ondersteund door enthousiaste stagiaires. Het project is een samenwerking van INOS, Libréon, Curio, de gemeente Breda, NAC Maatschappelijk en NAC Breda.

Steentje

De bijdrage van WhiteVision bevindt zich in het ‘uitvak’. De Wit: ‘Wij hebben die ruimte voorzien van Playstations en computerschermen. De leerlingen kunnen daarop spelen, dingen leren, maar het is ook een manier om al spelend, samen met hun begeleiders, de moeilijke dingen in hun leven bespreekbaar te maken.’ Met zijn team is hij inmiddels een paar keer bij Playing for Success Breda gaan kijken. ‘Ik wil dat iedereen ziet welk steentje wij bijdragen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen kan er zo uitzien. Spullen leveren die van nut zijn bij een belangrijk proces.’

Waardevolle periode

De Wit is er ook weleens voor een fotoshoot geweest, toen er ook kinderen aanwezig waren in hun ‘voetbalbedrijf’. Hij was onder de indruk van wat hij daar zag. ‘Ik heb enorm veel respect voor de docenten die deze kinderen zo goed opvangen. Dat vergt een bijzonder soort talent. Ik vind het ook mooi dat NAC die ruimte geeft aan kinderen in de knel. En nog mooier: het werkt. Ik hoor via-via over leerlingen die naar Playing for Success Breda zijn geweest; zij blikken terug op een waardevolle periode in hun leven.’

Gaat om de kinderen

WhiteVision is geen sponsor van Playing for Success Breda om er zelf iets aan te verdienen. Frank: ‘Als mensen ons vragen wat we nu precies bij NAC doen, kunnen we dit mooie verhaal verder vertellen. Dat NAC inmiddels ook onze software gebruikt voor de afhandeling van facturen, en dat wij ook de boarding in het stadion verzorgen, is hartstikke leuk, maar die kinderen, daar gaat het ons om.’

NAC G-DAG: ‘DIT EVENT DRAAGT BIJ AAN ZOVEEL LEVENS’

Na een noodgedwongen coronapauze van twee jaar vond op 13 april 2022 eindelijk de NAC G-dag weer plaats. Het Nederlands-Vlaamse IT-consultancybedrijf Xquisit is de nieuwe sponsor van dit event. Eigenaar Stefan Vermeulen werd overweldigd door de energie van de deelnemers en kijkt nu al uit naar de komende edities.

Omdat NAC in 2019 abrupt afscheid nam van assistent-trainer Rob Penders trok Xquisit de stekker uit hun sponsorship. In datzelfde jaar vertrok ook Eric Matijsen bij de club. Toen Eric in 2021 terugkeerde, maakte Xquisit zijn rentree. Stefan: ‘Bij een sponsorship vind ik het belangrijk om er iets maatschappelijks aan te verbinden. Xquisit zit naast Nederland ook in België en daar zijn we hoofdsponsor van de jeugdopleiding van Beerschot. Bij NAC wil ik ook sociaal betrokken zijn, daarom vroeg ik Eric: “Wat heb je?” Hij vertelde me over de NAC G-dag en ik was om: “Dat vind ik mooi, dat gaan we doen!” Ik heb meteen voor twee jaar getekend.’

Nick Olij voor een dag

Tijdens de NAC G-dag wanen mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking zich Nick Olij of Boris van Schuppen en spelen de sterren van de hemel in het NAC-stadion. Elk G-team bestaat uit vier personen en wordt gecoacht door een selectiespeler. In toernooitjes gaan de teams de strijd met elkaar aan. Tijdens de afgelopen editie, de twintigste, deden 22 teams mee. De hele dag stond in het teken van plezier maken is belangrijker dan winnen. Stefan voelde het stadion trillen op zijn grondvesten door de vrijgekomen positieve energie. ‘Het plezier dat die mensen hebben, dat is ongelofelijk. Hier keken ze al drie jaar naar uit.’ Sponsor zijn van de G-dag zorgt voor verdere naamsbekendheid, maar dat is niet de enige reden voor Stefan om budget vrij te maken. ‘Ik wil laten zien wat voor bedrijf wij zijn: een warme, betrokken organisatie. Komt er een zakelijke samenwerking uit, dan is dat mooi meegenomen. Gebeurt dat niet, dan heb ik wél veel mensen een fantastische dag bezorgd.’

Een eigen collectie G-dagshirts

Speciaal voor de G-dag liet Xquisit shirts voor de deelnemers drukken. Eén shirt voor meerdere jaren gebruiken? Daar wilde Stefan niets van weten. ‘Op de achterkant van het shirt staan 24 vakjes. In die vakjes kunnen de deelnemers de handtekeningen verzamelen van spelers, trainers, assistent-trainers, keepers, etc. Na een aantal jaar meedoen hebben ze een prachtige collectie verzameld, inclusief al die handtekeningen.’

Focus op de hele familie

Vanuit zijn eigen omgeving weet Stefan hoe belastend een mentale aandoening kan zijn. Voor degene zelf, maar ook voor iedereen eromheen. ‘De broer van mijn echtgenote heeft schizofrenie en vanaf zijn achttiende woont hij in een zorginstelling. Voor die jongen is dat zwaar, maar ook voor zijn familie. Op de G-dag zag ik de families intens meeleven en meegenieten met hun kinderen. Dit event draagt bij aan zoveel levens. Een moeder van een van de deelnemers kwam tijdens de G-day even naar me toe voor een praatje, dat vind ik heel speciaal. Alle begeleiders doen het ook zo goed. Ik heb getekend om twee jaar sponsor te zijn van dit event, maar het smaakt nu al naar meer.’

Auteur: Joke Ligterink & Lisanne de Munck
Fotografie: Margret Tielemans

Lees verder in het nieuwe NAC Zaken magazine. 

Gekoppelde bedrijven (2)
Xquisit B.V.

XQUISIT is een jong Vlaams familiebedrijf gespecialiseerd in Project Sourcing van IT consultants. Onze medewerkers (en zelfstandigen) zijn expert(s) in hun vakgebied binnen IT, dat kan variëren van ontwikkelaars, netwerkbeheerders, IT architecten tot Program Managers. Bij XQUISIT staat de medewerk(st)er centraal en houden we van een directe én persoonlijke aanpak. Iedereen krijgt een contract van onbepaalde duur met een marktconform salaris en heel wat extralegale voordelen. Daarnaast organiseren we regelmatig evenementen en wordt er geïnvesteerd in opleidingen en carrièrebegeleiding. Wij zoeken continu ambitieuze medewerkers, die waarden als eerlijk, betrouwbaar, flexibel en respect uitdragen.

Xquisit B.V.
Monné Zorg en Beweging

Monné Zorg en Beweging is een organisatie voor fysiotherapie, ergotherapie, fitness en preventieve zorg. Voor al uw vragen omtrent paramedische zorg, sportrevalidatie en high-end fitness en personal training kunt u bij onze specialisten van Monné Zorg en Beweging terecht. Al 40 jaar een begrip in Breda en nu ook trotse sponsor van NAC.

Monné Zorg en Beweging
Meer nieuws
schermafbeelding2025-06-26om10.01.14.png
De ondernemerstip van Pim SchaerLaeckens

In deze rubriek delen sponsoren of businessclubleden hun ultieme zakelijke tip of inzicht dat ze kregen tijdens het ondernemen.

18 juli 2025
De ondernemerstip van Pim SchaerLaeckens
schermafbeelding2025-06-26om09.55.46.png
Vrouwen van NAC: Nathalie van der Zee

Het begon allemaal met een pannenkoekenhuis. ‘Vanaf nul hebben mijn man Martin en ik het opgebouwd, tot één groot speelparadijs in sprookjessfeer.’

11 juli 2025
Vrouwen van NAC: Nathalie van der Zee