Waardengedreven bedrijven zijn het meest succesvol
De start van de reis naar mede-ondernemers was een cultuurwaardenonderzoek in Jacks bedrijf. Dat onderzoek bestond slechts uit drie vragen: wat zijn jouw persoonlijke waarden? Welke waarden ervaar je in het bedrijf? Welke waarden zou je willen zien? De meest gekozen waarde was klanttevredenheid. Jack: ‘Dat werd dus ons leidende principe. Binnen die waarde, zeg maar de lijntjes van het speelveld, kregen onze mensen alle vertrouwen én maximale vrijheid. Dus geen targets, geen controles meer. Doe wat je wilt, zolang de klanttevredenheid maar omhooggaat. De ambitie was dan ook: geen klanten, maar vrienden. Het bleek direct dat mensen ook echt verantwoordelijkheid wilden nemen daarvoor. Iedereen geloofde er in.’
Ook naar Jack luisteren de aanwezigen aandachtig. Nagaan wat gedeelde waardes in je bedrijf zijn, dat geeft stof tot nadenken. Zeker als Jack nog eens uitlegt dat waardengedreven ondernemingen de succesvolste bedrijven van de wereld zijn: Disney, Volvo, Nike, Ikea… of dichterbij, de Efteling. En natuurlijk Enforce.
Auteur: Joke Ligterink
Fotografie: René Schotanus
Lees verder in het nieuwe NAC Zaken magazine.