‘Voetbal is emotie, ons werk ook’

NAC en adviesbureau JM Corporate Finance (‘JM’) hebben meer gemeen dan je denkt. Teamwork, het allerbeste willen en nooit opgeven: beide organisaties hebben er dagelijks mee te maken. NAC’s Eric Matijsen zoekt met Jan van Wijngaarden en Bart Koreman, partners bij JM, de overeenkomsten én de verschillen.

06 februari 2024

Al 15 jaar begeleidt JM, gevestigd te Breda, mkb-ondernemers bij bedrijfsoverdrachten. Van strategisch meedenken tot volledige koop- en verkoopbegeleiding en van het waarderen en onderhandelen tot het meelezen van de juridische contracten. Bart: ‘In de coronaperiode beseften veel ondernemers dat de waarde van hun bedrijf in één klap kan veranderen. Ook na de pandemie blijft de wereld turbulent, zoals de opkomst van AI en de vele milieuregels vanuit Brussel. Ondernemers vragen: hoe moet ik verder? Zoek ik aansluiting bij een andere (strategische) partij? Hoe lang wil ik nog door? Wil ik verkopen? Wat is mijn bedrijf waard?’ Eric: ‘Ik hoor dit ook binnen onze businessclub. Tijdens een NAC event vragen sponsoren vrijblijvend aan Jan en Bart of ze even willen meedenken.’

Al 15 jaar begeleidt JM, gevestigd te Breda, mkb-ondernemers bij bedrijfsoverdrachten. Van strategisch meedenken tot volledige koop- en verkoopbegeleiding en van het waarderen en onderhandelen tot het meelezen van de juridische contracten. Bart: ‘In de coronaperiode beseften veel ondernemers dat de waarde van hun bedrijf in één klap kan veranderen. Ook na de pandemie blijft de wereld turbulent, zoals de opkomst van AI en de vele milieuregels vanuit Brussel. Ondernemers vragen: hoe moet ik verder? Zoek ik aansluiting bij een andere (strategische) partij? Hoe lang wil ik nog door? Wil ik verkopen? Wat is mijn bedrijf waard?’ Eric: ‘Ik hoor dit ook binnen onze businessclub. Tijdens een NAC event vragen sponsoren vrijblijvend aan Jan en Bart of ze even willen meedenken.’

Competitie versus finale

Jan: ‘De ene ondernemer is de andere niet. Wil je je bedrijf verkopen, dan hoeft de hoogste prijs geen prioriteit te zijn. Misschien is het belangrijker dat dezelfde locatie wordt aangehouden, of dat werknemers verzekerd zijn van hun baan. Wij zijn altijd helder over hoe een traject eruit kan zien en hoe wij de waarde van je bedrijf berekenen. Eerlijkheid en transparantie wekken vertrouwen. Dat is het waardevolste dat klanten ons kunnen geven.’ Bart: ‘Een bedrijf verkopen kan een emotioneel proces zijn. Iemands ziel en zaligheid zit erin. Voetbal is emotie, maar ons werk is dat zeker ook.’ Eric: ‘NAC speelt competitie, maar JM speelt altijd de finale. Bij ons kan een wedstrijd weleens wat minder gaan. JM kan zich dat niet veroorloven.’

Timing is alles

Jan: ‘NAC moet in een wedstrijd scoren, het liefst nu, of de play-offs bereiken. Dat is bij ons niet aan de hand. Iedere bedrijfsovername of -verkoop is maatwerk. Timing is alles.’ Eric: ‘Daar zie ik dan wél weer een overeenkomst met NAC, op het veld.’ Bart: ‘Bij ons beiden is het een warm bad. Een Avondje NAC voelt als thuiskomen. Dat gevoel hebben onze klanten bij ons ook.’

Teamwork

Bart: ‘We doen het natuurlijk niet alleen. We hebben een fantastisch team van momenteel 15 mensen, van starters tot zeer ervaren en allemaal even gedreven. Ons werk is team- en topsport.’ Jan: ‘Wij hebben nauwelijks verloop. Dat is een groot compliment. We vieren onze successen zoveel mogelijk.’ Eric: ‘Successen zijn bij ons één groot feest. Het hele stadion is dan uitzinnig.’ Jan: ‘Maar bij jullie is het ook feest als er verloren wordt.’ Eric: ‘Klopt. Dan duurt het maar vijf minuten langer voordat het losgaat in de Cordial.’

Meer op jmpartners.nl

Auteur: Lisanne de Munck Fotografie: René Schotanus

Lees veder in NAC Zaken magazine

Meer nieuws