Het zakelijk inzicht van Rolf Hartman van Auto Hartman
In deze rubriek delen sponsoren hun ultieme zakelijke tip of een belangrijk inzicht dat ze kregen tijdens het ondernemen.
Deze week vertelt Rolf Hartman van Auto Hartman zijn zakelijke tips. Hij en zijn team hebben een passie voor mooie auto’s. Voor de in- en verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s én een warme, persoonlijke aanpak zit je hier goed.
Rolf Hartman: ‘Zorg ervoor dat je de beste bent in wat je doet. Focus op je core business en brand je vingers niet aan risicovolle uitstapjes naar andere branches. Het is slimmer die energie te steken in beter worden in je vak.’
Hoe doe je dat, de beste worden? ‘Kijk goed naar wat je collega’s en conculega’s doen. Maar belangrijker: onderzoek hoe je je klant tevreden maakt en kan ontzorgen. Klantcontact en klantenbinding is essentieel. Ik denk altijd een stap vooruit. Als vandaag iemand bij ons een nieuwe auto koopt, denk ik na over wat hij nodig heeft als hij over een tijdje wil vernieuwen. Winterbanden, een trekhaak of een update van de navigatie. We houden contact met de klant en laten weten dat de deur altijd open staat. Op de eerste plek willen wij iemand blij maken met een geweldige nieuwe auto en daarna willen we dat de klant zich welkom voelt bij ons aan te kloppen als hij of zij iets anders nodig heeft. Auto Hartman bestaat sinds 2012 en we zien steeds meer mensen terug die herhalingsaankopen bij ons doen. Dat is natuurlijk het grootste compliment.
Ik vind ook dat je een klant altijd eerlijk advies moet geven. Daar heeft hij of zij het meest aan en ik in the long run ook. De klant voelt zich gehoord en dat wordt gewaardeerd. Ik ga weleens golfen of lunchen met een klant of met een aantal tegelijk. Mijn klanten zijn vaak ondernemers en zo vergroot ieder z’n netwerk. Iedereen heeft daar een goed gevoel bij en ook dat versterkt weer mijn band met de klanten.’