Het bereik van NAC in cijfers
Het land staat bijna stil, maar het voetbal gaat ‘gewoon’ door. De wedstrijden worden thuis bekeken en op een iets andere manier beleefd dan normaal. Doordat de wedstrijden wel doorgaan, draait het mediateam van NAC op volle toeren om de achterban zoveel mogelijk mee te nemen en te laten zien van een wedstrijddag. Graag nemen we je mee in wat analytische gegevens die dat met zich meebrengt.
Kijkcijfers wedstrijden op ESPN
Zoals gezegd worden alle wedstrijden momenteel thuis vanaf de bank bekeken. NAC wordt van alle Keuken Kampioen Divisie wedstrijden het beste bekeken. De top drie bestaat uit:
NAC Breda – FC Den Bosch: 142.000 kijkers
De Graafschap – NAC Breda: 132.000 kijkers
NAC Breda – Telstar: 131.000 kijkers
In verhouding tot andere clubs binnen de competitie staat NAC hier bovenaan. Op nummer vier in de totaallijst is de wedstrijd De Graafschap – SC Cambuur terug te vinden met 118.000 kijkers. Bijna 13% van alle kijkers van de gehele competitie tot nu toe, keek naar NAC. Afgezet tegen de huidig koploper SC Cambuur met bijna 7%, is dat dus 6% meer op basis van een totaal van ruim 8 miljoen kijkers.
Website
Het afgelopen coronajaar werden er maar liefst 1,7 miljoen websitepagina’s van onze site bekeken. Uitschieters in deze weergaves zijn het programma van het eerste elftal, maar ook de nieuwspagina binnen de website. De 1,7 miljoen weergaves zijn verspreid over bijna 386.000 unieke bezoekers aan de website het afgelopen jaar.
Twitter lijkt een medium dat zich de afgelopen jaren uitstekend heeft ontwikkeld voor nieuwsberichten. Daarnaast is het voor vele voetbalclubs een belangrijk kanaal ten behoeve van informatievoorziening van de achterban. Zo ook voor NAC. De afgelopen maand plaatste @NACnl 281 tweets. Van wedstrijdfeed tot informatievoorziening. Cijfermatig is dit gelijk aan een ‘normale’ situatie. Toch is er meer content, doordat er in een normale situatie veel berichtgeving is omtrent ticketing in de aanloop naar alle thuiswedstrijden. Meer achtergrondinformatie en een andere insteek van content zorgen voor deze verandering. Deze 281 tweets zorgden tezamen voor 2,18 miljoen tweet impressies.