Geuren zorgen voor de juiste sfeer

Geur is thuiskomen, emotie. Met geur kun je een herinnering oproepen en sfeer creëren. Ondernemer Iris van Hoye ontwerpt met haar bedrijf Xtract geuren. Dat doet ze voor particulieren, voor ondernemers, en voor NAC. In het Rat Verleghstadion wordt de door haar ontworpen geur ‘1912’ verneveld. Een geur die je verrast en die je steeds weer wilt opsnuiven.

14 juni 2023

Iris van Hoye is een bekend gezicht bij NAC. Ze komt regelmatig in de 1973-lounge, met haar man en kinderen. Haar man is ook een bekende ondernemer: Stefan Vermeulen van Xquisit (IT Project Sourcing). Dat ondernemen gaat hen beiden goed af. Iris: ‘Zelf dingen uitzoeken en ontwikkelen vind ik heel leuk.’ Iris, die voorheen een kapsalon had, ontwerpt sinds 2019 zelf geuren. ‘Ik heb geen chemische achtergrond maar doe alles op neusgevoel. Ik gebruik geurstalen, meng die en stel een nieuwe geur samen. Zo’n staal gaat naar het laboratorium, waar mijn geur helemaal wordt ontleed. Van die staal ontwikkelen ze verschillende vloeistoffen voor roomsprays, voor geurstokjes en voor in geurtoestellen.’

‘1912’

Het aanbod van Xtract wordt steeds verder uitgebreid en er komen steeds meer geuren bij: wasverzachter, kerst, kaneel… Iris: ‘Geuren kunnen je terugbrengen naar je jeugd of een vakantieherinnering. Met een geur kun je de sfeer oproepen van de Cote d’Azur, met haar lavendel en krekels. Je ruikt iets en je bent dáár. Geur zit in je geheugen gegrift. Mensen hebben vrijwel altijd direct een spontane herinnering als ze iets ruiken.’ Iris is niet constant bezig met geuren ontwerpen. ‘Ik kan opeens zin krijgen om een geur te maken. Dan heb ik hyperfocus en komt er een leuke creatie uit. Ik geef elke geur een mooie naam, meestal Franstalig. Dat is een knipoog naar mijn roots – ik ben zelf in Gent geboren en mijn moeder is Française. De geur voor NAC heet Été Indien, maar voor het stadion is hij omgedoopt naar ‘1912’. Het is september, een mooie nazomer, vijf uur in de namiddag, perfecte temperatuur, en je zit met een cocktail of mocktail in je hand. Die sfeer roept “1912” direct op.’ Binnenkort komt er in de 1912-lounge een geurtoestel van Xtract. ‘Ik wil dat onze box bekend komt te staan als de lekkerst geurende box. Geur is zo belangrijk, als het ergens naar putlucht ruikt of natte hond, voel je je er minder prettig dan wanneer je bloemetjes ruikt. Dat maakt een groot verschil.’

Neem NAC mee naar huis

De ontspannen sfeer van een Indian Summer past bij NAC, waar Iris en haar man altijd warm zijn ontvangen. ‘Ik kom er vaak met mijn kinderen en ook zij kunnen helemaal zichzelf zijn. Het grappige is dat ik niet van voetbal houd, maar omdat mijn man en beide kinderen er wel van houden kom ik veelvuldig bij NAC en bij Beerschot in België. Bij beide clubs heb ik nu een geur geïntroduceerd. NAC-fans kunnen de geur ook mee naar huis nemen. Ik verkoop geurtoestelletjes die je in de bekerhouder van de auto kunt plaatsen. Als je onderweg naar NAC de geur al wil ruiken, kan dat. En met de geurstokjes van NAC of met geur in de vernevelaar kan het thuis ook naar NAC ruiken. Het voordeel van die geurstokjes van mij is dat ze heel lang meegaan, in Europa worden geproduceerd en niet giftig zijn voor mensen, kinderen en dieren. Dat vind ik belangrijk.’ 

Private labeling

‘Ik richt me op de particuliere en de zakelijke markt. Een geur kan voor een bedrijf exclusiviteit brengen. Ondernemers bied ik private labeling. In een winkel wordt een prettige geur verneveld. Klanten kunnen die geur kopen in de vorm van geurstokjes of roomspray. Ik zorg dat alles gelabeld en verpakt is in de huisstijl van de zaak. Dat is marketing. Ik lever al vanaf 50 stuks, wat een geur geschikt maakt als relatiegeschenk of als incentive voor medewerkers. Dat is nog eens iets anders dan chocolaatjes of alcohol. Alle mensen kunnen een lekker geurtje gebruiken. Ze zetten dat ergens in huis en dan staat de naam van jouw bedrijf erop.’

Feestelijke dag voor de G-sport

Vorig jaar was Xquisit voor het eerst sponsor van de G-dag. Iris was blij verrast door deze samenwerking. ‘We hadden geen verwachtingen. Van tevoren had ik T-shirts laten bedrukken met het logo van Xquisit voorop en op de rug allemaal vakjes voor handtekeningen van de spelers. Dat werkte zo leuk. De deelnemers wilden al hun vakjes vol krijgen. Sommigen gingen op de schoot van de spelers zitten zodat die op hun rug kon signeren. De deelnemers waren zo blij die dag. Ook zij hadden twee jaar niets mogen doen. Na afloop kregen ze een frikandel en frites mayonaise, daar genoot iedereen van. Wij mochten ook op het veld, het heilige gras! De ouders van de deelnemers kwamen naar ons toe om te bedanken. Ik kijk uit naar 26 april, want dan is de volgende G-dag 

Lees verder in NAC Zaken magazine.

auteur: Joke Ligterink
fotografie: René Schotanus

Meer nieuws

Nieuwe bedrijfswagenspecialisten bij Louwman Mercedes-Benz gaan voor de langetermijnrelatie in de regio

Graag stellen wij u de twee nieuwe accountmanagers voor Louwman Mercedes-Benz bedrijfswagens in Breda aan u voor: Mitchell Hack en Ard van Wijk. Deze geboren...

7 juni 2023

Snoeren Footfashion verlengt samenwerkingsverband

Ook komend seizoen is Snoeren Footfashion weer schoenen- partner van het NAC personeel en het PR-team. Zoals de jaren ervoor zal het personeel dat bij wedst...

22 juli 2022

Productowner.nl trotse nieuwe sponsor van NAC Breda

Productowner.nl, het type dat bruist van de dadendrang en energie. Opgericht en gevestigd in Breda. En sinds kort trotse sponsor van NAC Breda. Komend seizoe...

27 september 2023