Elk bedrijf kan praktisch en realistisch verduurzamen
Voor mouwsponsor vdBuijsInstall stonden de afgelopen drie jaar in het teken van stroomversnellingen. De verhuizing naar een splinternieuw pand in Breda, de explosief gestegen vraag van bedrijven en particulieren naar duurzame technieken en de groei van hun netwerk zorgden voor flink wat nieuwe klanten. Kees van den Buijs vertelt hoe het installatiebedrijf steeds bijstuurt en op snelheid blijft.
vdBuijsInstall richt zich op het verduurzamen van panden. Vanaf de oprichting in 1990 was Zundert altijd de thuisbasis van vdBuijsInstall, totdat het installatiebedrijf uit zijn voegen barstte. In 2019 nam het bedrijf zijn intrek in het nieuwe bedrijfspand op het Rithmeesterpark, inclusief showroom, kantoren, magazijn, instructieruimte en werkplaats.
Met de komst van corona en de stijgende elektriciteits- en gasprijzen, nam het plot voor vdBuijsInstall een nieuwe wending. ‘Tijdens de coronatijd is de vraag naar onze ventilatiesystemen enorm toegenomen, vooral voor scholen en overheidsgebouwen. Dat is voor ons een grote markt geworden.’ Door de veranderende maatschappij is de vraag naar duurzame technieken toegenomen. vdBuijsInstall is de bedrijfsvoering anders gaan inrichten. ‘Voorheen had iedere installateur een klein magazijn en veel vertrouwen in de groothandels. Dat is nu volledig omgedraaid. Toen de voorraad bij de groothandels stokte, hebben wij onze eigen voorraad fors uitgebreid. We kunnen de producten, zoals warmtepompen, leveren voor de afgesproken prijs. Dat geeft de klant vertrouwen.’
Weten wat je doet
Het aantal werknemers loopt richting de honderd. ‘Toen ik het bedrijf startte, had ik de wens niet te klein te blijven. Maar honderd man, dat had ik nooit kunnen bedenken. Ik heb het geluk gehad goede mensen te kunnen aannemen, daar begint het allemaal mee. Engineers, projectleiding, backoffice, service. We weten echt wat we doen.’ Twee bijzondere leden van het team zijn de kinderen van Kees: Thijs en Eline. ‘Vanuit hun studie bedrijfsmanagement kwam de interesse op een natuurlijke manier. Mijn vrouw en ik waren verrast. Ze hebben hun eigen weg naar het bedrijf gevonden.’
Groei van het netwerk
Met de verhuizing naar Breda is vdBuijsInstall terecht gekomen op een centrale en goed bereikbare plek. Tel daar het actief vergroten van de naamsbekendheid bij op en het resultaat is een lekkere groei van het netwerk. ‘We hebben ons sponsorschap bij NAC uitgebreid door, naast de LED-boarding en de advertenties langs het veld, mouwsponsor te worden. Hierdoor ziet iedereen onze naam. NAC leeft sterk in de regio.’
Aandacht voor de jeugd
Naast nieuwe klanten levert de grotere naamsbekendheid ook meer personeel op. Eén groep krijgt daarbij wat Kees betreft prioriteit: ‘Jongeren die handig zijn met hun handen kunnen bij ons de mbo-opleiding installatiemonteur volgen. Samen met het opleidingscentrum voor installatietechniek IWBZ bieden we deze opleiding aan. De jeugd is belangrijk.’
Energieneutraal pand
Natuurlijk is het nieuwe onderkomen voorzien van de nieuwste technieken. Kees: ‘De schil van dit gebouw is erg goed. De warmte kan er bijna niet uit, en de zon komt er bijna niet in. Dat betekent dat je minimaal hoeft te verwarmen en te koelen. We hebben maar een kleine warmtepomp nodig. Verder liggen er 640 zonnepanelen op het dak, en hebben we slimme ventilatie. Door CO2 te meten weet het systeem waar en hoeveel er geventileerd moet worden. De meter toont ook aan: dit pand is energieneutraal.’
Informatiesessies voor de zakelijke markt
Bedrijven en particulieren willen vaak wel verduurzamen, maar weten niet waar te beginnen. ‘Kopers van woningen in nieuwbouwprojecten waarvan de installatietechniek door ons gerealiseerd wordt, bieden we informatiebijeenkomsten aan over koelen, verwarmen en ventileren. Er gaan zoveel indianenverhalen rond en wij vertellen helder over warmtepompen, vloerverwarming en ventilatie. Ik zou elke dag wel een bedrijf willen bezoeken om uit te leggen hoe je op een praktische en realistische manier kunt verduurzamen. Daarom gaan we deze bijeenkomsten ook voor ondernemers en pandeigenaren organiseren, zodat zij ook extra snelheid kunnen maken op het thema duurzaamheid.’
auteur: Lisanne de Munck
fotografie: vdBuijsInstall
Lees verder in het nieuwe NAC Zaken magazine.