De ondernemerstip van: Steven van Batenburg

In deze rubriek delen sponsoren hun ultieme zakelijke tip of een inzicht dat ze kregen tijden het ondernemen. Deze keer aan het woord: Steven van Batenburg. Steven is mede-eigenaar van werving- en selectiebureau Viajou. Hij pleit voor persoonlijke aandacht en goede begeleiding voor startende werknemers.

16 september 2022

De arbeidsmarkt zit voor bedrijven met vacatures momenteel wat lastig in elkaar. Steven van Batenburg: ‘De vraag naar mensen is een stuk groter dan het aanbod. Organisaties steken veel energie, tijd en geld in het vinden en binnenhalen van nieuwe mensen.’ Heeft een bedrijf iemand gevonden die met frisse energie aan de slag wil? Dan gaat het volgens Steven vaak mis bij de onboarding, oftewel de aandacht die een organisatie aan nieuwe werknemers geeft. ‘Lees onze website maar even door’, wordt vaak gezegd op een eerste werkdag. Er is geen pc, geen wachtwoord, geen mailadres, geen inwerkprogramma. Een gemiste kans voor een goede eerste indruk. Mensen willen zich welkom voelen en het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van het team. Ze willen met plezier naar hun werk gaan. Een goede onboarding draagt daaraan bij.’

Practice what you preach

‘In mijn eigen team zorg ik voor een goede onboarding met een uitgebreid inwerktraject. Nieuwe werknemers worden gekoppeld aan een consultant die ze van A tot Z meeneemt en bij wie ze met al hun vragen terecht kunnen. Zo leren ze de hele organisatie kennen.’ Naast een betrokken gevoel heeft een zachte landing in een nieuw bedrijf nog meer voordelen. ‘Door persoonlijke begeleiding gaan mensen sneller, doeltreffender en productiever aan het werk.’

Maak het persoonlijk

Ook bij het vinden van de juiste kandidaat voor een vacature is een persoonlijke benadering key voor Steven. ‘Wij kijken altijd verder dan iemands cv. We zoeken de juiste match tussen het karakter van een kandidaat en de cultuur van een bedrijf. Ik vind het mooi dat mensen via ons een baan vinden in een bedrijf waar ze zelf nooit aan gedacht hadden, maar waar ze toch ontzettend fijn werken. Iemand gelukkig maken met een baan waar hij of zij zich gewaardeerd voelt, langere tijd wil blijven en kan doorgroeien, daar haal ik voldoening uit.’

Auteur: Lisanne de Munck
Fotografie: Privé-beeld

Lees verder in het nieuwe NAC Zaken magazine

Gekoppelde bedrijven (1)
ViaJou Werving & Selectie

ViaJou Werving & Selectie

Werving & Selectie in Breda en de regio, vanaf MBO+ werk- en denkniveau, gespecialiseerd in de za...

Meer nieuws

Jacobs Elektro Groep nieuwe mouwsponsor NAC

Het restant van het huidige seizoen zal Jacobs Elektro Groep terug te zien zijn op de wedstrijdshirts van NAC boven het Keuken Kampioen Divisie-logo. Vanaf a...

28 september 2022

Succesvolle inspiratiesessie met de NAC Business Academy!

Vrijdag voorafgaand aan de thuiswedstrijd NAC – Helmond Sport stond de eerste inspiratiesessie van de NAC Business Academy op de planning. Een zeer leuk e...

30 oktober 2023

NAC verwelkomt Sacobel Safety Products als nieuwe sponsor

Sacobel Safety Products is trotse nieuwe sponsor van NAC Breda en tekent een overeenkomst tot het einde van volgend seizoen. Eigenaar Joost Hagoort zette voo...

28 februari 2022