De ondernemerstip van Mervin Haans

‘Zorg dat je aan jezelf kunt uitleggen waarom je investeert en wat het oplevert.’

14 november 2025
fotokerk.jpg

In deze rubriek delen sponsoren of businessclubleden hun ultieme zakelijke tip of inzicht dat ze kregen tijdens het ondernemen. Deze keer aan het woord: Mervin Haans, sinds mei 2025 eigen baas van Fijnance. Hij tipt hoe belangrijk het is om een businesscase te maken bij een investering of overname.

Fijnance is een financieel adviesbureau die MKB Zuidwest Nederland ondersteunt in de analyse van complexe financiële uitdagingen en stuurt opdrachten aan met vernieuwende oplossingen.. Het bureau verleent interim finance, recruitment in finance en corporate finance. Mervin: ‘We geven onze klanten passend advies binnen hun situatie. Wat is er nodig om de juiste bedrijfsinformatie te verkrijgen waarop een bedrijf beslissingen kan nemen? En is er wel voldoende cash voor de plannen die een bedrijf heeft (overname, investering, uitbreiding, reorganisatie)? Bij dit soort vragen helpen wij.’

Open houding

Mervin wil betrokken zijn en blijven bij de ondernemers die Fijnance ondersteunt. ‘Aan het einde van vrijwel elke sessie vraag ik of de ander blij is met de samenwerking en wat hij of zij verfijnd wil hebben.’ Volgens Mervin levert zijn tijd en aandacht bij iedere klant een groot voordeel op. ‘Een langetermijnrelatie is belangrijk en superfijn. Hoe langer je samenwerkt, des te beter leer je elkaar kennen, waardoor je ook fijner kan samenwerken. Met een open houding naar je klanten kom je het verst.’

Waardesturing

De belangrijkste tip van Mervin voor een goede onderneming is om een businesscase te maken voor zijn klanten voor elke investering. ‘Als je een bedrijf overneemt of je investeert in een duurzaam productiemiddel, dan is het goed om te beseffen waar je geld aan uitgeeft en welk doel dat dient. Met een businesscase breng je in kaart wat de waarde is van een investering en hoe je deze kunt terugverdienen.’ Mervin stelt dat klanten soms handelen vanuit onderbuikgevoelens. ‘Bij het maken van een businesscase denk je meer na over de impact en zie je het gehele plaatje, dus meer dan alleen de toegenomen omzet of marge. Je komt dan vaak sneller tot de kern en overziet het geheel. De diepte en uitwerking is wel verschillend bij elke investering. Een investering van € 10.000,- heeft een ander verdiepingsniveau dan eentje van € 1.000.000,-. 'Als je het niet aan jezelf uit kunt leggen, dan lukt het ook niet om externe geldverstrekkers te overtuigen.’

Auteur: Joshua Schuijt

Lees dit en meer in de nieuwste NAC Zaken!

Meer nieuws
hommel.jpg
Auto Hommel 50 jaar jong

Het in Etten Leur gevestigde bedrijf Hommel bestaat dit jaar 50 jaar en vierde in de gehele maand oktober het grote jubileumfeest.

13 november 2025
Auto Hommel 50 jaar jong