Algemeen directeur Perfetti Van Melle – Harold Haerkens
In Out of the box spreken we NAC-sponsoren die buiten de kaders denken en opvallen met hun sprankelende businessideeën. Deze keer: Harold Haerkens, algemeen directeur Perfetti Van Melle. Het bedrijf maakt elk jaar een mooi gebaar naar het personeel door zo’n honderd seizoenkaarten af te nemen.
Het is een herkenbare geur voor wie richting NAC fietst. Geregeld waait het ‘snoepparfum’ vanuit de Perfetti Van Melle-fabriek je tegemoet. In de Bredase vestiging werken circa 600 mensen (wereldwijd 18.000). Iedereen is bekend met de snoep- en kauwgum-icoon aan de Zoete Inval, op ingooi-afstand van het Rat Verlegh Stadion. En, belangrijk: de producten zijn meer in trek dan ooit. ‘De populariteit van snoep groeit’, stelt Harold Haerkens, algemeen directeur van Perfetti Van Melle Benelux. ‘Vooral sinds corona zit snoep weer in de lift.’
Bedankje voor de medewerkers
Bijzonder kenmerk: jaarlijks neemt het bedrijf zo’n honderd seizoenkaarten af bij NAC. Die zijn bedoeld voor medewerkers die een band hebben met de Parel van het Zuiden. Een geste die volgens Haerkens niet los gezien kan worden van het harde werken door alle collega’s. ‘Dankzij hen is ons bedrijf succesvol en daar belonen we ze graag extra voor.’
Bewust genieten
Uitdagingen heeft Perfetti Van Melle niettemin ook. De onderneming is hard op zoek naar nieuwe collega’s, vooral operators en technici. Vandaar de wervingsslogan, met een knipoog verwijzend naar onder meer de door het bedrijf geproduceerde Mentos: ‘Pak je rol’. ‘Goede mensen zijn van harte welkom’, stelt Haerkens, die met zijn bedrijf meegaat in de trend van gezond leven. ‘Geniet gerust, maar wel bewust’, zeggen we vaak. ‘We weten dat te veel suiker consumeren niet goed is voor je. En daarom maken we, naast ons normale snoepgoed, ook producten zonder of met minder suiker. Ook die producten vallen in de smaak. Een fijne ontwikkeling.’
Let’s recycle
De overheid stelt ook steeds meer eisen aan de verpakking. En dat treft: Perfetti Van Melle zelf ook. ‘We willen onze verantwoordelijkheid nemen’, zegt Haerkens. ‘Om die reden gebruiken we voor onze verpakkingen steeds minder plastic en steeds méér recyclebare papieren verpakking zoals het nieuwe kauwgum potje.’ Dat alles om ook in de verre toekomst het aansprekende bedrijf te blijven, wat NAC’s buurman en trouwe sponsor Perfetti Van Melle nu al decennialang is. ‘Snoep is als NAC, besluit Haerkens. ‘Er zal altijd grote vraag naar blijven.’
auteur: Dennis van Bergen
fotografie: René Schotanus
Lees verder in NAC Zaken magazine.