We zijn bij Lussenburg allemaal NAC-minded

Wereldberoemd zijn in Breda, dat wil Lussenburg Advies. Maar dan wel op een manier die bij de stad past. Het sponsorschap van NAC helpt daarbij. ‘Als mensen aan verzekeringen denken, hopen we dat ze aan óns denken.’

01 maart 2023

Het leven is voor Philippe Brackel (55) al jaren tamelijk overzichtelijk op vrijdagavond. Althans, wanneer NAC thuis speelt. Dan is het eerst een frietje eten bij cafetaria Schraven aan de Nieuwe Haagdijk, daarna de wedstrijd bekijken vanaf de tribune, waarna vervolgens de ‘derde helft’ wacht in de sponsorruimten van het Rat Verlegh Stadion. ‘Ik ben in principe bij alle thuisduels van de partij’, zegt de assurantieadviseur van Lussenburg Advies. ‘Dat moet ook, vind ik. Alleen op die manier leg je een netwerk aan en word je een bekend gezicht. En dat willen we als bedrijf: lokaal aanwezig én zichtbaar zijn. Of, beter gezegd: we willen wereldberoemd zijn in Breda.’

Noem de naam Lussenburg en bij de meeste NAC-supporters zal onmiddellijk een belletje gaan rinkelen. De eigenaar van het bedrijf, Appie Lussenburg, is de zoon van Bram Lussenburg. De man die samen met onder anderen Kees Kuijs, Leo Canjels en Puck Storimans deel uitmaakte van het gouden team in de jaren ’50. En die geschiedenis is nog in de meest letterlijke zin terug te zien in het pand van Lussenburg Advies aan de Burgemeester Kerstenslaan in Breda, waar tal van foto’s herinneren aan de roemruchte verdediger van weleer. ‘De band met NAC en met de stad Breda is in ons hele bedrijf – een echt familiebedrijf – voelbaar’, duidt Philippe, onder meer doelend op voormalig bestuursvoorzitter John Peek, die nu als commercieel adviseur aan Lussenburg Advies verbonden is. ‘Of het nu de medewerkers zijn of onze klanten; vrijwel allemaal zijn ze NAC-minded.’

Geboren Bredanaar Philippe is dan net begonnen aan zijn rondje golfen op golfpark de Haenen, nóg zo’n domein waar veel aan NAC-gelieerde mensen komen. Terwijl Philippe voor het eerst afslaat vertelt hij hoe hij, voormalig inwoner van Venlo, in 1991 voor het eerst kennis maakte met het Avondje NAC. Vanaf de tribune aan de Beatrixstraat zag hij hoe Jay Driessen VVV naar de eredivisie schoot tijdens de beruchte nacompetitiewedstrijd – en hoe de Bredanaars op hun beurt jammerlijk in de eerste divisie achterbleven. Ook verhaalt Philippe in Teteringen over hoe hij nu inmiddels alweer een kleine tien jaar verknocht is aan NAC. ‘Mijn liefde voor de club dateert uit de periode dat ik bij Meeùs ging werken”, legt hij uit. ‘Ik kan me geen Breda voorstellen zonder NAC. Het kan goed gaan, het kan minder gaan, maar elke vrijdag weer zit het stadion vol. Fantastisch om te zien.’

Dat volle stadion wil op de zaak nog weleens onderwerp van gesprek zijn, bekent Philippe, glimlachend. ‘Ik hoor het Appie alweer roepen, als NAC weer eens voor volledig volle tribunes heeft gespeeld tegen een willekeurige eerste divisie-middenmoter: “Wat hebben die NAC-supporters toch slechte huwelijken, zeg, zelfs als er geen bal rolt komen ze 18.000 man sterk naar het stadion.” Prachtige uitspraak van Appie en helemaal waar natuurlijk.’

Een voetballiefhebber noemt Philippe zich. Een die niet alleen alle thuiswedstrijden bezoekt van NAC, maar ook steevast zijn gezicht laat zien tijdens de talrijke netwerkbijeenkomsten die de Bredase club organiseert. ‘Bij Lussenburg Advies willen we het onpersoonlijke graag persoonlijk maken en dat kan uitstekend tijdens dit soort gelegenheden’, legt Philippe uit, wanneer hij hole drie bereikt op golfpark de Haenen. ‘En dat is een groot compliment aan de commerciële afdeling van NAC, die er keer op keer in slaagt mooie dingen te organiseren voor sponsoren. Dankzij Eric Matijsen en zijn collega’s kunnen wij op dat soort momenten het verhaal van Lussenburg vertellen aan andere sponsoren. Als mensen aan verzekeringen denken, hopen we dat ze aan óns denken. Daar doen we ons best voor.’

Nee, benadrukt de assurantieadviseur. Praatjes zul je hem niet horen hebben. Dat past niet, vindt hij, bij de onderneming waar ‘normaal doen’ zo hoog in het vaandel staat. En zelf is hij eveneens wars van arrogantie of bla bla. In die zin past Lussenburg Advies, sinds jaar en dag sponsor van de Parel van het Zuiden, feilloos bij de gemoedelijke en gastvrije inborst van NAC. ‘Weet je’, zegt Philippe, kort voordat zijn wekelijkse ronde over de Teteringse golfbaan erop zit. ‘Het zou mooi zijn als Lussenburg Advies straks dezelfde naam en faam heeft als die Meeùs jarenlang had in Breda. Ofwel: een bedrijf waar de hele stad zich mee afficheert.’ Na een korte stilte: ‘En ik denk dat we hard op weg zijn.’

auteur: Dennis van Bergen
fotografie: René Schotanus

Lees verder in het nieuwe NAC Zaken magazine. 

 

Meer nieuws

RMW Techniek en Media Topper sluiten aan bij NAC Breda

Roel van der Weide, RMW Techniek en Mark Hakkens van Media Topper sluiten komend seizoen aan bij NAC Breda. Voor RMW Techniek is Breda de thuisbasis, maar...

28 juli 2023

Business club telt nieuwe aanwinst.

Per heden zal de Bredase onderneming JobReach zich aansluiten bij de businessclub van NAC. JobReach is een uitzendonderneming die in verschillende branches w...

4 februari 2022

Gebroeders van Meer B.V. verlengt sponsorcontract

Ook dit seizoen zal Gebroeders van Meer B.V. te vinden zijn in het Rat Verlegh Stadion! Gebroeders van Meer B.V., opgericht in 1975, is een ervaren bedrijf g...

11 oktober 2023