Van personeel tot waterpijp: hier dealt de recreatiebranche mee

In de regio Breda en omstreken is het aanbod voor recreatie en vermaak divers. Zes recreatieondernemers uit de regio ontmoetten elkaar bij De Turfvaart, waar zij spraken over hun branche en wat hen drijft. Corona kwam onvermijdelijk aan bod, maar ook verharde omgangsvormen en evenementen om naar uit te kijken.

03 mei 2023

Ze zijn allemaal jarenlang actief in dezelfde branche, maar bij de ontmoeting in het gezellige paviljoen van De Turfvaart blijkt dat niet alle gespreksdeelnemers elkaar kennen. Gerjo en Gerry Leijten zijn eigenaar van Munnickenheide in Terheijden, dat bestaat uit een kleine camping, een bed and breakfast, studio’s voor short en long stay en een privé wellness. ‘Long stay is voor mensen die “tussen twee huizen” in zitten, daar is veel vraag naar,’ licht Gerjo toe. ‘En we liggen lekker centraal voor landelijke vergaderingen. Kleine groepen van 2 tot 25 personen ontvangen we geregeld.’ Gerry en hij runnen alles met zijn tweeën. Gerry: ‘Personeel vinden blijft lastig; met long stay is het werk te overzien.’

Acht keer zo groot

Johan Halters is met zijn vrouw Caroline eigenaar van een boerderijwinkel en recreatieboerderij in Wagenburg. Johan: ‘Vóór corona organiseerden we veel kinderfeestjes, maar dat hebben we geminderd: van twintig verschillende thema’s naar nog maar drie of vier. We hebben de winkel verplaatst. Die is nu acht keer zo groot waardoor we ons assortiment konden uitbreiden. Dat is niet alleen een meerwaarde voor campinggasten maar ook voor daggasten en lokale klanten. De camping en de pods (luxe trekkershutten) hadden we al, maar we hebben gemerkt dat ons bedrijf ook heel geschikt is voor daggasten, dankzij onze grote speeltuin met aangrenzend terras waar 200 personen met gemak plaats hebben, en we draaien een volwaardige lunchkaart. Dit alles bieden we met vijf man personeel, met een paar scholieren als aanvulling in het seizoen.’

Bootjes en jongelui

Ton en Yolanda Stoop van De Turfvaart in Etten-Leur zijn met 29 man personeel. De Turfvaart bestaat uit een jachthaven met 70 ligplaatsen en een binnenhaven met 50 ligplaatsen, een zwemplas, een centraal paviljoen en een cafetaria, gericht op dagcreatie en feesten, bruiloften en partijen. Van die 29 man personeel zijn er 7 vast in dienst. Ton: ‘Daarnaast werken we met studenten van wie sommige al 7 jaar bij ons werken.’ Die zijn vooral in de zomer nodig; op een warme dag liggen er zo duizend man rond de plas. Yolanda en Ton kennen elkaar van de marine. Ton zat er 22 jaar, Yolanda 8 jaar. Het feit dat ze bootjes hebben en met jongelui werken, past perfect bij die achtergrond.

Knaldrang

‘Wij hebben 123 man personeel: schippers, horecapersoneel en mensen op kantoor,’ vertelt Sebastiaan Kropf van Bootje Varen Breda/BAAI/STRND. ‘Wij bieden leisure. Onze horecagelegenheid BAAI ligt bij het haventje in Breda. Vandaaruit varen de bootjes van Bootje Varen gedurende de zomer door de singels. Sinds maart ‘22 loopt alles weer en we hebben meteen een heel goed jaar gedraaid. De knaldrang van de bezoekers was na 2,5 jaar gigantisch.’

Campers en sloepen

De coronaperiode heeft ook veel positiefs gebracht. Johan: ‘Toen niets kon, was de camping de oplossing, want daar kon alles. Wij hebben goed gedraaid.’ Gerry en Gerjo hebben in de coronatijd hun camping uitgebreid. ‘Voor die tijd ontvingen we veel groepen, maar dat viel helemaal stil. Wij werden vervolgens platgebeld of we een plekje hadden op onze camping.’ Ook bij de recreatieboerderij ontstond een nieuwe vorm: dagrecreatie, geschikt voor al die mensen die in die tijd een camper kochten als oplossing voor hun vakantiebehoefte. ‘Mensen kwamen een dag met hun camper naar ons toe,’ vertelt Johan. ‘Hadden ze toch een dagje uit. En hun kinderen konden de hele dag de speeltuin in.’ Mensen kochten niet alleen campers in die coronatijd. Ton: ‘Het liep storm met mensen die een sloep kochten. In een camper of bootje zat iedereen veilig in zijn eigen bubbel.’

Carnaval geskipt

Dat er veel campings rondom Breda zijn bijgekomen, is voor BAAI een gunstige ontwikkeling. Sebastiaan: ‘Mensen die daar verblijven, willen overdag iets doen. Dan is bootje varen door de singels van Breda een leuk idee. Zeker in combinatie met BAAI, waar je op het terras kunt zitten na het boottochtje.’ Sebastiaan heeft goede hoop dat de komende periode normaal blijft. ‘Afhankelijk van het weer natuurlijk, maar ik verwacht veel van de zomerperiode, en daarna hoop ik op de terugkeer van december-, kerst- en nieuwjaarsborrels. In februari ’24 mik ik erop dat we volop meedoen met carnaval, dat hebben we dit jaar geskipt. Het paste er niet meer bij.’ 

Even kennismaken

De gesprekspartners hebben het gedrag van hun gasten zien verharden in de loop der jaren. ‘Als gastheer moet je vanaf dag 1 investeren in goed gedrag,’ zegt Ton. ‘Alle gasten hebben hier gratis toegang, zolang ze zich gedragen. Dus ik ga altijd even “kennismaken met mekaar”, zodat ze weten tot hoever ze mogen gaan. Als gasten weggaan komen ze vaak melden dat ze netjes hebben opgeruimd. Zo zie ik dat graag.’ ‘Dat is je natuurlijk gezag,’ reageert Sebastiaan. ‘Daarmee komen ook mijn mensen een eind, om balorig publiek in toom te houden.’

Zero tolerance

Die uiteenlopende doelgroepen maken het werk mooi. Maar voor excessen is er zero tolerance. Gerjo vertelt over een drugsdealer die bij gasten kwam leveren maar per ongeluk bij de verkeerde tent aanklopte. Op De Turfvaart pikt Ton die types er ook direct uit. ‘Wat kom je doen, vraag ik ze dan, zwemmen of handelen? Dan zijn ze snel weg. Gelukkig maar, want ik accepteer dat niet. Ook lachgas en waterpijpen niet.’ De gasten van Gerry en Gerjo komen met een bepaalde mindset: ‘Rust en ruimte willen ze. Ze zijn vrolijk en willen ontspannen. Het is aan ons om te zorgen dat de stemming zo blijft en dat ze tevreden weggaan. En echt hoor, 99% is hartstikke gezellig volk.’

Wat zijn evenementen om naar uit te kijken dit jaar? Ton en Yolanda noemen de Leurse Havenfeesten, met Pinksteren. ‘Dan ligt hier de binnenhaven helemaal vol.’ Sebastiaan: ‘Breda Drijft op 16 juni, dat is ons paradepaardje. We verdienen er weinig aan, want we moeten flink wat regelen aan beveiliging en duikers. Eigenlijk is het ons eigen personeelsfeestje.’ Gerry: ‘En de Zuidwaterlinie, dat is ook mooi. De ketting van historische vestigingssteden trekt wandelaars en fietsers, die uiteindelijk vaak ook bij ons belanden.’ 

Lees verder in NAC Zaken magazine.

auteur: Joke Ligterink
fotografie: René Schotanus

Meer nieuws

VANDEPUNT. filmproducties sluit zich aan bij de NAC Businessclub

“Als Brabantse videomakers hebben we een mooie klantenkring opgebouwd in onze provincie (en ook ver daarbuiten). Daartoe mogen we ook fanatieke supporters ...

26 september 2023

‘We willen dat gasten overweldigd worden’

Het cijfer acht prijkt prominent op de linkerpijp van de wedstrijdbroekjes van NAC. De acht hoort bij het logo van Gr8 Hotels, dat zich als broeksponsor voor...

22 juli 2022

Geslaagde eerste editie NAC Business Academy smaakt naar meer

Vrijdag organiseerde we de eerste editie van de NAC Business Academy. Ruim 35 startende ondernemers, start-ups en ondernemers die nog niet bekend waren met h...

25 april 2022