Sponsoren weten NAC gelukkig weer massaal te vinden

Waar de sportieve resultaten vooralsnog achterblijven, gaat het zakelijk weer voor de wind met NAC. Iets dat niet los kan worden gezien van de terugkeer van Eric Matijsen. In gesprek met een bevlogen commercieel manager, die reikhalzend uitkijkt naar 2023.

15 februari 2023

Een vroege maandagochtend in de zogenoemde Boardroom van het Rat Verlegh Stadion. De zaterdagavond ervoor heeft NAC een 0-2 thuisnederlaag geleden tegen PEC Zwolle. Maar nu, amper 36 uur later, krult alweer een glimlach om de mondhoeken van Eric Matijsen (38). ‘Sportief gaat het matig, zo eerlijk moeten we zijn’, erkent de commercieel manager van de Bredase club. ‘Daar staat tegenover dat het zakelijk juist heel goed gaat. Daar zijn we best een beetje trots op.’

Comeback effect

Na een avontuur bij RB Media keerde Matijsen ruim een jaar geleden terug bij de club waarvoor zijn hart in tussenliggende periode altijd was blijven kloppen. Bij NAC dus. Het effect van Matijsen’s comeback is onmiskenbaar terug te zien. De Parel van het Zuiden werkt onder hem weer met een commerciële begroting van 4.5 miljoen euro, het budget waarmee in het eerste jaar na de meest recente degradatie ook al gewerkt werd. Ter vergelijking: tijdens de absentie van Matijsen was de commerciële begroting slechts 2.8 miljoen euro. In coronatijd weliswaar, maar toch. Een opvallend verschil is het. ‘De sponsorboxen en lounges zijn allemaal uitverkocht en ook het shirt is commercieel volledig benut’, stelt de Bredanaar. ‘De aantrekkingskracht van deze club, het grootste zakelijke platform van West-Brabant, is en blijft enorm.’

Een band met de sponsoren

Matijsen heeft dan net zijn eerste kopje koffie van de ochtend gedronken in de Boardroom, de ruimte met prachtig uitzicht op het veld die tijdens duels verhuurd wordt aan partijen. ‘Weet je’, zegt hij dan. ‘Los van de Avondjes NAC, die door sponsoren als uitstekend beoordeeld worden, zien onze sponsoren elkaar ook tijdens de talloze businessactiviteiten die we organiseren. Dat schept een ongelooflijke band. En dat effect is terug te zien. De businessclub lééft.’

Bezig blijven

En zo vallen er nog wel meer positieve aspecten te noemen, vertelt Matijsen. Moeiteloos schudt hij er deze ochtend een paar uit zijn mouw. Dat onderzoek van Marktonderzoeksbureau Markteffect onlangs heeft uitgewezen dat de sponsorachterban van NAC niet alleen een van de meest trouwe is, maar ook een van de meest contente van het Nederlands betaald voetbal. De Bredase club scoort een 8.3, een cijfer dat alleen door Feyenoord overtroffen wordt. Tenminste zo positief: voor 2023 puilt de agenda alweer uit met sponsoractiviteiten. Zoals met ingang van komend seizoen de rode stoelen op de tweede stadionring vermoedelijk vervangen zullen zijn door meer comfortabele varianten, terwijl in het hoofdgebouw twee extra lounges worden gecreëerd om de aanwas aan sponsoren op te vangen. ‘Sponsoren weten NAC gelukkig weer massaal te vinden’, zegt Matijsen. ‘Maar dat betekent niet dat we hier onderuit gezakt gaan zitten. We blijven bezig om het de sponsoren nóg meer naar de zin te maken.’

Veel nieuws

Zo start de club in januari een campagne waarbij bedrijven tegen een gereduceerd tarief een half seizoen lang kennis kunnen maken met het Avondje NAC. Voor bestaande sponsoren wordt in die maand de Bundeling Business-app geïntroduceerd. Die moet ertoe leiden dat sponsoren buiten wedstrijden om makkelijker met elkaar in contact blijven. En met Roos Vermeulen en Neeltje Smolders zijn onlangs twee jonge en enthousiaste accountmanagers aangetreden. ‘We mogen ons gelukkig prijzen met de trouwe en loyale sponsoren die we hebben en wij vinden dat daar ook veel tegenover mag staan’, vertelt Matijsen. ‘De komende jaren wordt het alleen nog maar nóg interessanter om je als bedrijf aan NAC te verbinden.’

Hoopvolle toekomst

De ambities liegen er namelijk niet om, getuige het door Matijsen opgestelde meerjarenplan, dat binnenkort wordt gepresenteerd aan de sponsoren. Onder meer valt erin te lezen dat NAC over vijf jaar een stabiele middenmoter moet zijn in de eredivisie. In de tussentijd is het de bedoeling dat het hoofdgebouw stapje voor stapje verder wordt gemoderniseerd, zodat de faciliteiten meegroeien met de sportieve doelstellingen. En met de aanstaande presentatie van zowel een nieuwe algemeen directeur als de technisch directeur is de verwachting dat de tweede seizoenshelft de aanzet gaat vormen van een tijdperk waarin het regionale collectief NAC=Breda voor het eerst écht zijn stempel gaat drukken. ‘Het klinkt gek misschien’, doelt Matijsen op de matige sportieve prestaties van nu. ‘Maar eigenlijk ziet de toekomst van onze mooie club er heel goed en hoopvol uit. Het kan niet anders of we gaan op korte termijn de vruchten plukken van de nieuwe weg die is ingeslagen.’

Matijsen zegt het met een twinkeling in zijn ogen. Hij is blij terug te zijn in het Rat Verlegh Stadion, hij herhaalt het vandaag met enige regelmaat. Juist omdat dit weleens het startpunt kan gaan zijn van een fase waarin ‘slapende reus’ NAC echt gaat ontwaken. ‘Al beseffen we heel goed dat sportieve resultaten in de perceptie altijd leidend zijn en die sportieve resultaten moeten snel beter’, erkent hij. ‘Feit is niettemin dat het halen van de nacompetitie nog altijd een realistisch doel is. En mocht het zover komen, dan weet je maar nooit wat er dit seizoen nog gaat gebeuren.’ Na een korte stilte, hardop dromend: ‘Geen enkele tegenstander vindt het fijn om hier in het voorjaar voor 19.000 man om een eredivisie-ticket te strijden. In welk stadion je ook komt; overal hoor je mensen erover. Echt, de kracht van NAC is groter dan we zelf soms denken.’

auteur: Dennis van Bergen
fotografie: Zestien:negen

Lees verder in het nieuwe NAC Zaken magazine

Gekoppelde bedrijven (1)
NAC Breda

NAC Breda

De Businessclub van NAC Breda is het grootste zakelijke platform in de regio West-Brabant / Zeela...

Meer nieuws

Nieuwe onderneming in de Sportsbar.

Vanaf aankomende vrijdag voegt Schalk Trading Automotive zich bij de Sportsbar. Recent was Xavier Schalk in het Rat Verlegh Stadion om alles te formaliseren....

4 augustus 2022

NAC enGR8 Hotels breken sponsorcontract open

Beide partijen zijn tot overeenstemming gekomen over het openbreken, verlengen en uitbreiden van het partnership. Met het verlengen van het partnership zal G...

23 maart 2022

Veko Lightsystems. Clever. Swift. Solid.

Veko Lightsystems International BV ontwikkelt, produceert, en monteert al 45 jaar aluminium lijnverlichting! De lichtsystemen van Veko worden onverpakt, geco...

12 augustus 2022