Geen sponsor te klein of te groot

Henk Valk (60), op 1 juni aangetreden als algemeen directeur van NAC, is ambitieus. Van de Bredase club een stabiele eredivisionist maken; daar strijdt hij voor. En daarin zijn sponsoren een belangrijk onderdeel.

10 juli 2023

‘Een beter uitzicht op het veld is ondenkbaar, nietwaar?’ Een stralende ochtend in het Rat Verlegh Stadion is het. Henk Valk (60), dan net aangetreden als nieuwe algemeen directeur van NAC, is voor de gelegenheid neergestreken op de plek die voor hem welhaast als ‘thuis’ voelt: Vak F5, rij 9, stoel 139. ‘Prachtige wedstrijden tegen Feyenoord, Ajax en PSV heb ik vanaf hier gezien, Europese duels zag ik er voorbijkomen, zoals ik ook de minder mooie tijden op deze stoel heb beleefd.’ Met een lach: ‘We hebben nogal wat meegemaakt met ons cluppie, hè…’

Voortdurend geflirt

Valk, tot voor kort jarenlang succesvol Philips-topman, is allerminst onbekend met de Parel van het Zuiden. Vier jaar oud was hij toen zijn vader hem voor het eerst meenam naar het stadion aan de Beatrixstraat. En sindsdien werd de liefde voor NAC alsmaar verder doorgegeven. Zijn twee zoons zitten elke thuiswedstrijd op de tribune op respectievelijk Vak G en de B-Side, terwijl zijn dochter eveneens geregeld gaat kijken. Voor Valk zelf geldt dat hij al 56 jaar supporter is van de Bredase club. Zelfs toen hij voor zijn werk veertien jaar in het buitenland woonde, in de Verenigde Staten, Dubai en Saudi-Arabië onder meer, bleef zijn eerste voetballiefde altijd met hem flirten. ‘En dat was toen, in een nog internetloos tijdperk, lang niet altijd eenvoudig’, vertelt Valk. ‘Een telefoontje van een paar minuten kostte gauw al twintig dollar. De eerste vraag die ik desondanks steevast stelde aan mijn vader was: “Wat heeft NAC gedaan?” En dan bléven we vervolgens natuurlijk weer minuten over de wedstrijd ouwehoeren.’

Eervol, trots en plichtsbesef

Valk maakt een ronduit gedreven en enthousiaste indruk. ‘Eervol’, noemt hij het, dat ‘zijn’ club bij hem terecht is gekomen in de zoektocht naar een algemeen directeur. ‘Trots’ is hij, nu hij NAC de komende jaren mag leiden. En de geboren Bredanaar voelt ‘vooral ook het plichtsbesef om er wat van te maken’. ‘Ik geloof oprecht dat het kan, binnen afzienbare tijd weer stabiel in de Eredivisie spelen’, vertelt de in Teteringen woonachtige clubbaas. ‘Voorafgaand aan mijn toetreding, heb ik me uitermate goed verdiept in de club. Ik heb goede gesprekken gehad met onder meer RVC, stichtingsbestuur STAK en de al zittende directieleden. Ik was positief verrast over hun professionaliteit. Met elkaar gaan we onze schouders eronder zetten.’

Optimaal presteren

Valk is, zegt hij, niet het type dat allerlei irrealistische doelstellingen de wereld in gaat slingeren. Optimaal presteren en NAC in alle opzichten - sportief, qua stadion, qua inkomsten, qua social media-bereik beter maken; daar zet hij op in. ‘Ik wil niet teveel beloven, maar geloof me maar als ik zeg dat mijn collega’s en ik met heel veel facetten bezig zijn. Insteek: NAC, qua toeschouwersaantallen de vijfde club van Nederland, verder laten groeien.’

De club van iedereen

En daarin ligt de nadruk ook voor een groot gedeelte op het maatschappelijke vlak. ‘Ik doe dit niet voor mezelf, ik doe dit voor NAC en de stad Breda’, doelt hij op zijn aantreden. ‘Meer nog dan nu al het geval is, wil ik dat NAC de verbindende factor wordt. We willen er een rol in spelen dat alle kinderen in en rond de stad naar school gaan, dat ze fatsoenlijk te eten hebben. Die verantwoordelijkheid moeten we - samen met een aantal gelijkgestemden - nemen, vind ik. In die zin vat het NAC = Breda (het consortium van lokale ondernemers dat het totale aandelenpakket in handen heeft, red.) die zienswijze treffend samen. Deze club is van iedereen. Dat mag van mij nóg meer tot uiting komen.’

Welkom in het stadion

En daarbij doelt Valk, geeft hij aan, ook nadrukkelijk op die zo trouwe aanhang van sponsoren. ‘Er is geen sponsor te klein of te groot voor ons. Jonge ondernemers, oudere ondernemers; we begroeten ze allemaal graag in het Rat Verlegh Stadion, waar we deze periode bewust benutten om wat aanpassingen te doen op de tribunes. We willen onze sponsoren nóg beter faciliteren tijdens de Avondjes NAC.’

Strijden voor promotie

Het is duidelijk. Valk, in 1973 als een van de 25.000 Bredanaars aanwezig tijdens de door NAC gewonnen bekerfinale tegen NEC, barst van de ambities met de Yellow Army. Nog niet zo heel lang geleden was hij in Domburg. In de Zeeuwse badplaats zag hij hoe een plaatselijk café volledig in de geel/zwarte clubkleuren was uitgedost. ‘Een klein voorbeeld is het slechts van de enorme potentie van onze mooie club’, zegt hij. ‘Van West-Brabant tot aan Zeeland leven de mensen mee met NAC. Alleen al voor hen is het te hopen dat we snel weer tegen Feyenoord, Ajax en PSV spelen. Er is komend seizoen budget om bij de bovenste ploegen van de Keuken Kampioen Divisie mee te spelen. Promotie; daar strijden we voor.’

auteur: Dennis van Bergen
fotografie: René Schotanus

Lees verder in NAC Zaken magazine.

Gekoppelde bedrijven (1)
NAC Breda

NAC Breda

De Businessclub van NAC Breda is het grootste zakelijke platform in de regio West-Brabant / Zeela...

Meer nieuws

Brouwer & Bien fleurt NAC businessclub komend seizoen op

Aankomend voetbalseizoen zullen de dames van Brouwer & Bien de NAC businessclub opfleuren. Tevens zullen zij het hoofdgebouw van het Rat Verlegh Stadion nog ...

17 juni 2022

Witlox VCS ook volgend seizoen aanwezig in het Rat Verlegh Stadion!

Witlox VCS Accountants & Adviseurs is ook volgend seizoen aanwezig in het Rat Verlegh Stadion en verlengt de business seats in de skybox. Frits van Ginneken ...

5 juni 2023

Sponsoren weten NAC gelukkig weer massaal te vinden

Waar de sportieve resultaten vooralsnog achterblijven, gaat het zakelijk weer voor de wind met NAC. Iets dat niet los kan worden gezien van de terugkeer van ...

15 februari 2023