Dit belangrijke monument is van iedereen

Twee grote Bredase iconen - NAC en de Grote Kerk Breda - komen samen op de thuis- en uittenues van aankomend seizoen. Ontwerper Myrthe Koppelaar en directeur van de Stichting Grote Kerk Breda Marieke Wiegel vertellen waarom dit NAC-shirt meer is dan zomaar een print op stof. ‘De NAC-supporters hebben de kerk diep in hun hart.’

24 juli 2023

Myrthe: ‘Het is een enorme eer om als trouwe supporter, sponsor en vrijwilliger gevraagd te worden het nieuwe wedstrijdtenue te ontwerpen. De opdracht vroeg veel aandacht, want ik moest precies het juiste sentiment raken en tegelijk rekening houden met de wens om de Grote Kerk op de shirts af te beelden, het cultuurhandvest van NAC én de technische kaders.’
Marieke: ‘Begin 2023 kwamen Eric (Matijsen, red.) en Myrthe langs met de vraag of de Grote Kerk Breda op het shirt mocht worden afgebeeld. Dat jullie persoonlijk langskwamen vond ik zo respectvol en betrokken. In 2022 werd er in de Grote Kerk met een groot diner gevierd dat NAC 100 jaar geleden landskampioen was. Die spirit van NAC vond ik erg leuk, er was die avond zoveel plezier. Ik hoefde niet lang na te denken. De twee iconen van de stad, geweldig als die samen optrekken.’
Myrthe: ‘De hechte samenwerking heeft er mede voor gezorgd dat er nu zo’n mooi product ligt. Omdat Marieke meekeek, is het uiteindelijke ontwerp van de kerk op het shirt significant mooier geworden dan de eerste versie.’

De magie van de Grote Kerk

Marieke: ‘Als Bredanaars de Grote Kerk zien, krijgen ze het gevoel van thuiskomen. De NAC-supporters hebben de kerk diep in hun hart. Een groot aantal supporters heeft de kerk zelfs laten tatoeëren. Het is zo’n belangrijk monument, en daarom van iedereen. De Stichting Grote Kerk Breda is namelijk niet religieus. Dit is een plek van ontmoetingen, verbinding en vernieuwing. Voor wie je ook bent en wat je ook gelooft. Je hoort in de samenleving veel over inclusie. Wij zijn daar heel concreet mee bezig.’
Myrthe: ‘Ook in het stadion is iedereen gelijk. De gedeelde liefde voor NAC verbindt ons allemaal, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt.’

Onbetaalbaar

Myrthe: ‘Als we het hebben over de waarde van iets, spreken mensen meestal over geld. Maar soms kun je ergens geen bedrag tegenover zetten. NAC-supporter Dennis was terminaal ziek en vertelde op social media openlijk over zijn wens om begraven te worden in een NAC-shirt. Alleen welke? Direct na de lancering van het shirt koos hij dit. Toen ik aan het ontwerpen sloeg, had ik geen besef hoeveel dit shirt voor mensen zoals Dennis zou kunnen betekenen. Voor mij onbetaalbaar, en waardevoller dan welk geldbedrag dan ook.’
Marieke: ‘Deze samenwerking heeft geen commercieel doel. Dat maakt het zo bijzonder. Veel NAC-supporters dragen bij aan de instandhouding en restauratie van de kerk. Daar zijn we heel dankbaar voor.’

‘De zeven eeuwen aan geschiedenis, die voel je. Deze kerk is getuige geweest van veel veranderingen in de stad, en nu nog steeds. Daarom is het zo belangrijk dat we samen in haar toekomst investeren.’
Myrthe: ‘Die geschiedenis is groter dan wij. In het leven van onze grootouders speelde deze kerk een rol, nu in dat van ons en later ook in de levens van onze kinderen en kleinkinderen.
Marieke: Het gaat ook over dingen nalaten. Dit shirt laat jij na, Myrthe. Het wordt een pronkstuk in het NAC-museum.’
Myrthe: ‘Dat mensen zich dit shirt zullen herinneren lijkt me een geweldig compliment.’

Wie is Myrthe Koppelaar?

‘Ik ben artdirector en brand manager. Dat betekent dat ik voor de klant bepaal wat een merk moet uitstralen en welke middelen het nodig heeft om de juiste doelgroep te bereiken. Hiervoor zoek ik actief de verbinding op met andere ondernemers, om elkaar sterker te maken. Dat vind ik het mooie aan het NAC-netwerk. Hier valt alles mooi samen.

Sinds een jaar richt ik me ook op bedrijven in de erotische sector en maak ik krachtige branding voor hen. Het fascineert me dat een branche die draait om verleiding vaak geen verleidelijke uitstraling heeft. Ik vind het prachtig dat ik mijn expertise als designer en brand manager in kan zetten om taboes te doorbreken.’

 

auteur: Lisanne de Munck
fotografie: René Schotanus (Myrthe en Marieke) en GIG Creative Film Production (spelers)

Lees verder in NAC Zaken magazine.

Gekoppelde bedrijven (2)
NAC Breda

NAC Breda

De Businessclub van NAC Breda is het grootste zakelijke platform in de regio West-Brabant / Zeela...

Myrthe Koppelaar

Myrthe Koppelaar

Als designer en brand-manager geef ik waardevolle merken een duidelijke nieuwe koers door mijn br...

Meer nieuws

Social Fysio nieuwste sponsor van NAC Breda!

Patrick zal namens SocialFysio zijn intrede doen bij het netwerk van NAC Breda! Vanaf volgend seizoen zal hij bij de thuiswedstrijden van de Parel van het Z...

27 juni 2023

Jasper Hijlkema van A la Carte student Crew nieuwe sponsor van NAC Breda

“We zijn trots om onze naam te verbinden aan NAC, de Parel van het Zuiden. A la Carte is totaalleverancier op het gebied van personeel voor horeca en event...

21 augustus 2023

Webdesign bureau DLogic sluit zich aan bij business club NAC

DLogic kiest voor NAC Breda. Het webdesign bureau kenmerkt zich bij haar klanten door een vertrouwd gevoel te krijgen en waar een servicegerichte aanpak cent...

2 maart 2022