De ondernemerstip van Antoine van Groesen
In deze rubriek delen sponsoren hun ultieme zakelijke tip of een inzicht dat ze kregen tijdens het ondernemen. Deze keer aan het woord: Antoine van Groesen van Kapimex. De interieuritems van het eigen merk GUSTA en private labels vind je in winkels wereldwijd. Hoe kom je steeds weer tot producten die de schappen uitvliegen? Door gerichte marktkennis te combineren met een creatieve mindset, aldus Antoine.
‘Van kaarsen tot interieurparfums en van producten voor een gezellig gedekte tafel tot gietijzeren braadpannen. Wij maken producten die sfeer en gezelligheid in huis geven. Ons team bestaat uit 65 ambitieuze en creatieve mensen. Trendwatching, grafisch en industrieel ontwerpen, productontwikkeling, supply chain en kwaliteitsbewaking, in Breda gebeurt het allemaal. Je vindt ons eigen merk GUSTA bij tuincentra, supermarkten en in online en offline winkels, zoals Albert Heijn en Blokker. Daarnaast ontwikkelen we private labels voor discounters.’
Trends, kleuren en materialen
‘Onze designafdeling voelt aan wat er in de lucht hangt, wat populair wordt. Wat gaat de klant willen? We kijken letterlijk over grenzen heen. Wat zijn de trends, de kleuren, de materialen? Hoe vertalen we dat naar onze doelgroepen? Ik hou me hier ook graag mee bezig, met business development - de creatieve kant van het ontwikkelen van onze producten en ons bedrijf.’
Open en flexibele houding
‘Ik reis veel, kom bij klanten en leveranciers over de hele wereld. Als ik één ding geleerd heb, is dat een open en flexibele houding je heel ver brengt. Er zijn meer bedrijven die, ik zeg maar even wat, kopjes maken. Het gaat erom dat jij het kopje maakt met een bepaalde aantrekkelijkheid waardoor het de winkels uit gaat vliegen. Zo’n kopje kan alleen ontstaan als je diepgaande marktkennis combineert met creativiteit. Wat wil de doelgroep? Wat kunnen en willen ze ervoor betalen? Hoe gaan wij de producten in de juiste kwaliteit en op de juiste plaats leveren?’
Omarm creativiteit én professionaliteit
‘Of je het kunt leren, zo’n professionele en tegelijk creatieve houding? Het moet wel een beetje in je zitten. Maar bij een bedrijf zoals Kapimex leer je die manier van denken omarmen. Hier worden creativiteit, marktkennis en professionaliteit niet alleen gestimuleerd, maar als onmisbaar beschouwd om tot vernieuwende producten te komen.’
Lees verder in NAC Zaken magazine