‘Wij zijn geen familiebedrijf, maar zo voelt het wél’

Hoewel de zestigste verjaardag van interieurbouwer Meuviro vorig jaar stilletjes voorbijging, is het verre van rustig op de bedrijfsvloer. De mooiste interieurprojecten rollen van de ontwerptafel en worden uitgevoerd door het vakkundige team. De directie, bestaande uit Joep van Oosterhout, Wouter Sterk en Roel Akkermans nemen ons mee in de geschiedenis én de toekomst van het bedrijf aan de hand van verschillende thema’s.

14 april 2022

Toen & nu

Joep: ‘Ruim 60 jaar geleden is Meuviro opgericht door twee compagnons, beide met een brommer met een grote kist gereedschap achterop. Interieurs werden toen vooral op locatie gemaakt. Dus werden halve boomstammen naar een locatie gebracht en ter plekke werd het timmerend in elkaar gezet.  Dat is nu helemaal anders. Eerst komt een medewerker langs die het project nauwkeurig inmeet. En hij stelt belangrijke vragen. Is het goed met de auto bereikbaar? Op welke verdieping is het? Hoe groot mogen de onderdelen zijn om naar binnen te kunnen?’

Want waar vroeger de meubelmakers alles op locatie of in de werkplaats maakten, begint een nieuw interieur nu op kantoor, op de tekentafel. En daarbij is alle verzamelde informatie belangrijk. Joep: ‘In de fabriek produceren we de meubels tot op de millimeter nauwkeurig en bereiden we het zo goed mogelijk voor. Dit doen we zodat we zo kort mogelijk op de locatie aanwezig zijn. Voor particulieren is het prettig dat we in hun woonhuis tot zo weinig mogelijk overlast zijn en zakelijke klanten kunnen snel weer over de ruimte beschikken. In de horeca is iedere minuut belangrijk, hoe eerder wij weer weg zijn, hoe eerder zij kunnen beginnen met de exploitatie.’

Wouter: We maken een product, dat is anders dan een dienst. Wij kunnen niet zeggen: ‘Het is vandaag niet afgekomen, we gaan morgen weer verder.’ Klanten passen hun planning op ons aan en dus moeten we onze afspraken nakomen. Alles wat we bespreken en toezeggen, realiseren we.’

Roel: ‘We doen veel voor de horeca, maar in de loop der jaren zijn daar projecten voor kantoren, particulieren en de zorg bijgekomen. Een kantoor wordt steeds meer een ontmoetingsplaats en daar mag ook een toffe bar instaan. Dat is mooi om te ontwerpen.’

Op de werkvloer

Joep: ‘Ons team bestaat uit 22 mensen, verdeeld over kantoor en de fabriek. Daarbij komt de montageploeg dat als een rondtrekkend circus de projecten plaatst. We leveren door het hele land, maar ook daarbuiten.’
Wouter: ‘Wij zijn geen familiebedrijf, maar zo voelt het wél. Binnen de keten van de organisatie hebben we elkaar allemaal nodig. De keten is hecht. Elke vrijdagmiddag na werktijd openen we de vrijdagmiddagborrel en luiden we weekend in. We gaan regelmatig met elkaar op pad, voor leuke activiteiten of om naar gerealiseerde projecten te kijken. We zijn met een goed aantal. Je kent elkaar, weet elkaar te vinden en het is duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is.’
Joep: ‘Volgend jaar gaan we verhuizen. Natuurlijk binnen het Bredase. Onze medewerkers komen allemaal uit de buurt. En we willen midden in ons netwerk blijven. Ook al reikt dat netwerk tot ver buiten Breda, Breda voelt als thuis.’

De businessclub

Joep: ‘Meuviro bestaat 61 jaar en we zijn al ruim 50 jaar sponsor van NAC. Dat kunnen er maar weinig zeggen. Wij zijn een kleine sponsor, maar heel trouw.’
Roel: ‘De loyaliteit van sponsoren is groot, maar andersom geldt dat net zo goed. Eric Matijsen weet als geen ander mensen te verbinden, hij weet wat er leeft. Bij de bouw van de nieuwe Kingsmanlounge zijn wij op deze manier betrokken geraakt. Het plan van de opdrachtgever hebben we gezamenlijk uitgewerkt tot het prachtige resultaat wat er nu staat.’
Joep: ‘We hebben door de jaren heen binnen de businessclub heel wat ambassadeurs om ons heen verzameld die altijd voor ons klaar staan. Ze hebben positieve ervaringen met ons en gaan desnoods voor ons de barricades op: ‘Als je interieurwerk hebt, moet je bij Meuviro zijn.’ Beter kan niet.’
Roel: ‘Leden van de businessclub leren elkaar écht kennen, het gaat veel verder dan alleen een visitekaartje uitwisselen. Twee jaar geleden mocht het team van onze businessclub tegen het businessclub team van Excelsior voetballen. Dat zijn mooie dingen waarin de gedeelde passie echt voelbaar is.’
Joep: Ik merk dat contact op een andere manier gemaakt en onderhouden wordt dan 25 jaar geleden. Daarom is het goed dat Roel en Wouter als nieuwe generatie erbij zijn.’

Uitdagingen

Meuviro krijgt regelmatig opdrachten waarvan één variabel bijzonder uitdagend is. De tijd waarin een project gerealiseerd moet worden bijvoorbeeld, of een interieur ontwerpen en uitvoeren op een uitzonderlijke locatie, zoals het restaurant in de Euromast. Het grootste en uitdagendste werk wat Meuviro ooit uitgevoerde is de volledige interieurbouw van het huidige NAC-stadion, nu zo’n 25 jaar geleden.

Joep: ‘Van Le Carnac, het lunchcafé onder het NAC-stadion en nagenoeg alle skyboxen, tot aan de verkooppunten in de gracht, we deden alles. Maar we hadden weinig tijd. De aannemer liep uit, maar de wedstrijd tegen Grêmio stond al gepland, op 11 augustus 1996. Wát een prestatie hebben we toen geleverd!’

De toekomst

Joep: ‘We beginnen elke opdracht met een leeg blad. Voor elke opdrachtgever, particulier of zakelijk, willen we het allerbeste. Qua uitstraling, look and feel en budget. Dat we daar goed in zijn is duidelijk: we doen dit al 60 jaar en we hopen het nog zeker 60 jaar te doen.’
Wouter: ‘Dat het altijd weer anders is, maakt het lastig én leuk. Steeds sta je weer voor een nieuwe uitdaging. Het geeft veel voldoening als het weer lukt.’
Roel: ‘Hopelijk ligt er voor ons in de toekomst ook een nieuwe uitdaging in het nieuwe NAC-stadion waar nu over gesproken wordt. Het zou ontzettend mooi zijn als NAC daar weer een aantal trouwe sponsoren bij betrekt.’

Lees verder in het nieuwe NAC Zaken magazine. 

Fotografie: Erik Teubner
Auteur: Lisanne de Munck

Gekoppelde bedrijven (1)
Meuviro Interieurbouw

Meuviro Interieurbouw

Sinds 1960 is Meuviro Interieurbouw actief in het bedenken en realiseren van totaalconcepten en m...

Meer nieuws

Snoeren Footfashion verlengt samenwerkingsverband

Ook komend seizoen is Snoeren Footfashion weer schoenen- partner van het NAC personeel en het PR-team. Zoals de jaren ervoor zal het personeel dat bij wedst...

22 juli 2022

Run2Day Breda aankomend seizoen sponsor NAC Breda!

Run2Day Breda is aankomend seizoen sponsor van NAC Breda! Eigenaren Joan en Ilse zette afgelopen week hun handtekening onder de overeenkomst die hen voor aan...

19 april 2023

Rijsbergens expeditiebedrijf kiest bewust voor groen

Expeditiebedrijf DNA United Forwarders regelt land-, lucht- en zeetransport over de hele wereld. Als groene tegenhanger van deze ‘carbon footprint’ activ...

30 november 2023