‘Meer aandacht voor de regionale sponsoren’

Vertrokken sponsoren verleiden tot een terugkeer bij NAC en degenen die zijn gebleven meer in de watten leggen. In een notendop zijn dat de plannen van de onlangs teruggekeerde commercieel manager Eric Matijsen (36). De geboren Bredanaar brandt van de ambitie. ‘Ik zie enorm veel kansen.’

06 december 2021

Met een gelukzalige glimlach op zijn gezicht kijkt Eric Matijsen uit over het Rat Verlegh Stadion. Een vroege woensdagochtend in oktober is het, de maand waarin hij na twee jaar van afwezigheid terugkeerde bij NAC. En dat de commercieel manager van de Bredase club brandende ambities koestert is wel duidelijk. ‘Weet je’, zegt hij, wijzend naar de hoofdtribune. ‘Na de winterstop moeten ook die stoelen weer allemaal vol zitten. En dat kán, daar geloof ik heilig in.’

Rentree

De berichtgeving rond Matijsen volgde zich de laatste tijd in rap tempo op. September 2019 mei vertrok hij bij NAC, om aan de slag te gaan als commercieel directeur van RB Media. Waarna enkele weken terug bekend werd dat de geboren Bredanaar zijn rentree zou maken bij de club waar hij als mannetje van zes al op de tribune stond. ‘Ik had met alle plezier nog jaren bij RB Media kunnen werken’, zegt hij. ‘Maar ja, NAC blijft NAC hè. Toen ik benaderd werd om terug te keren, begon het meteen weer te kriebelen. En dat gevoel heb ik nu nog steeds. Om maar een voetballerscliché uit de kast te halen: Hier terug zijn voelt als thuiskomen.’

Financiële uitdagingen

Hoe vertrouwd ook; dat ‘huis’ heeft in korte tijd wel een behoorlijke transformatie doorgemaakt. Veel van de nieuwe mensen die kwamen zijn inmiddels alweer vertrokken, zoals zijn voorganger Joris Gieske. En onder meer de coronapandemie en het vooruitzicht van opnieuw voetballen in de Keuken Kampioen Divisie hebben ervoor gezorgd dat NAC op commercieel vlak nu voor grote financiële uitdagingen staat. Ter vergelijking: van de ruim 600 sponsoren die Matijsen in zijn periode mocht begroeten, zijn er nu nog circa 450 over. ‘Er staat ons behoorlijk wat te doen, ja’, erkent hij. ‘Maar ik geloof echt dat de hoofdtribune straks weer net zo vol zit als de publiekstribunes. Ik zie enorm veel kansen om van NAC ook op commercieel gebied weer de club te maken die het nog niet zo lang geleden was.’ 

Waardevolle mkb'ers

Matijsen vertelt het met het nooit aflatende enthousiasme, zoals de veelal regionale sponsoren dat al jaren van hem kennen. De afgelopen twee jaar, stelt Matijsen vast, is er echter met name aan die groep te weinig aandacht besteed. ‘Terwijl NAC bij uitstek een regionale club is, met veel sponsoren uit het MKB’, duidt hij. ‘Die mensen hopen we zo snel mogelijk weer te kunnen begroeten, juist omdat ze zo waardevol zijn voor ons. We weten wie ze zijn en we zullen ze snel benaderen voor een gesprek. En aan de sponsoren die ons trouw zijn gebleven, kan ik ook alvast beloven dat we mooie initiatieven in petto hebben voor ze.’    

'NAC is van iedereen'

Zo introduceren Matijsen en zijn commerciële team de NAC Business Academy. Dit is een concept dat specifiek gericht is op sponsoren tot 40 jaar, waarin kennisdeling met hun geroutineerde vakgenoten centraal staat. Ook in aantocht: het concept ‘Parel van het Zuiden’, waarin NAC de banden met de oudere groep sponsoren nadrukkelijker gaat aanhalen. Ofwel: degenen die in het verleden belangrijk zijn geweest voor de Bredase club en nu hun zaak bijvoorbeeld hebben overgedaan aan hun zoon of dochter. Zij zullen meer de erkenning krijgen die ze volgens Matijsen verdienen. Zoals hij en zijn team onder de noemer ‘NAC Werkt!’ sponsoren ook willen gaan helpen met het invullen van openstaande vacatures in hun bedrijven. Te denken hierbij valt onder meer aan zogenaamde ‘meet and match-bijeenkomsten’ in het Bredase stadion. ‘We willen laten zien dat de sponsoren voor ons net zo belangrijk zijn als onze supporters, die ondanks alles massaal blijven komen’, benadrukt de heringetreden commercieel manager. ‘NAC is tenslotte van iedereen.’ 

Prille liefde wordt echte liefde

In de meest letterlijke zin zal dit met de terugkeer van Matijsen -ook verantwoordelijk voor de afdeling Ticketing- weer tot uiting komen. Tijdens de wedstrijd tegen Jong AZ was Vak I voor het eerst sinds lange tijd weer gevuld met kinderen, die tegen gereduceerd tarief een Avondje NAC konden beleven. En nu de corona-storm wat meer lijkt te gaan liggen, zal de hoofdtribune eveneens weer nadrukkelijker podium gaan bieden aan onder meer groepsarrangementen. Alles met het doel om de Bredase club ook bij de incidentele bezoekers onder de aandacht te brengen, zodat prille liefde voor NAC ook bij hen uiteindelijk echte liefde wordt. ‘En zodra we weten wie de nieuwe clubeigenaar wordt, hopen we er in samenspraak met diegene voor te zorgen dat we de mensen op de hoofdtribune snel extra hospitality kunnen bieden, zoals betere stoelen of warmtekachels. Dat is namelijk echt nodig.’ Al zou Matijsen het liefst nog veel verder gaan. ‘Een extra ring op de hoofdtribune, een groot borrelterras met uitzicht op het veld voor al onze sponsoren, een skybox speciaal bestemd voor onze maatschappelijke partners; en zo kan ik nog wel even doorgaan’, droomt hij hardop. ‘Er vallen nog genoeg stappen te zetten met deze prachtige club.’

Het is duidelijk: na twee jaar van absentie bruist Matijsen van de plannen met NAC. ‘En nu weer aan de slag’, zegt hij, terwijl hij in het Rat Verlegh Stadion opveert van zijn (praat)stoel. ‘Werk aan de winkel.’

Auteur: Dennis van Bergen 
Fotografie: Justin Miles 

Meer nieuws

De Safe-step app is de sleutel tot een veiliger MKB

Van de agrarische sector tot het onderwijs en van transport tot horeca, alle mkb-bedrijven krijgen te maken met het onderwerp veiligheid. Met de nieuwe app S...

23 februari 2024

Geef de natuur de ruimte

Nieuw in de businessclub van NAC Breda, Fauna Protect is ontstaan vanuit CSN Diensten. CSN is een bedrijf dat zich dagelijks bezig houdt met reiniging en ren...

7 september 2022

We Boost Brands nieuwe sponsor van NAC!

We Boost Brands uit Roosendaal is trotse nieuwe sponsor van NAC Breda en stapt in voor de rest van dit seizoen. Namens We Boost Brands zette business directo...

22 februari 2023